Uczniowie wykonali doświadczenie polegające na wyznaczeniu wartości przyspieszenia ziemskiego, wykorzystując do tego celu szpitalny zestaw do podawania kroplówek. Zestaw zawierał: plastikowy worek z wodnym roztworem soli, kroplomierz (czyli zawór pozwalający precyzyjnie odmierzać ilość wypływającej cieczy), statyw (patrz rysunek).
h (cm) | 100 | 100 | 100 | 130 | 130 | 130 | 150 | 180 | 180 | 180 | 190 | 190 | 190 |
t (s) | 0,46 | 0,47 | 0,45 | 0,50 | 0,51 | 0,52 | 0,55 | 0,61 | 0,61 | 0,61 | 0,62 | 0,62 | 0,61 |
Mam pytanie odnośnie sposobu rozwiązania tego podpunktu. Ja zrobiłam to tak, że po prostu skorzystałam ze wzoru h=gt^2/2 => g=2h/t^2
Natomiast w sposobach rozwiązywania widzę, że punkt dostaje się za "Obliczenie wartości przyspieszenia ziemskiego, jako podwojonego tangensa kąta nachylenia prostej do osi t2 "
Super, dziękuję za pomoc :)
Twoje rozumowanie jest jak najbardziej ok - ten tangens kąta, o którym piszą (a jest to de facto po prostu współczynnik kierunkowy funkcji h(t^2), czyli g/2) i tak trzeba w jakiś sposób obliczyć, a robi się to właśnie korzystając z tego wzoru, który użyłaś. Pozostaje jeszcze kwestia tego, które punkty wybrać do obliczenia, bo w zależności od wyboru wyniki mogą wyjść troszkę różne, ale to normalne w tego typu zadaniach, więc jest to jak najbardziej ok. Można byłoby ewentualnie zaznaczyć, że skoro h = gt^2/2, to współczynnikiem kierunkowym jest po prostu g/2 (bo skoro w poleceniu jest, że mamy skorzystać z wykresu, to warto byłoby się do niego jakoś odnieść), ale nawet bez tego byłoby ok.