Trzeba zauważyć, że pojawienie się napięcia w zwojnicy spowodowane jest wystąpieniem zjawiska indukcji elektromagnetycznej - zgodnie z prawem Faradaya napięcie w zwojnicy indukuje się, ponieważ zmienia się strumień indukcji pola magnetycznego przechodzącego przez powierzchnię zwojnicy (a to bierze się z ruchu magnesów względem zwojnicy). Podpunkty 8.2 i 8.4 są w zasadzie ze sobą powiązane. W 8.2 oddalamy magnesy i zwojnicę od osi koła, a zatem zwiększamy promień okręgu r, na którym się one znajdują. Jeśli prędkość jazdy się nie zmienia, to znaczy, że nie zmienia się również prędkość kątowa koła, a co za tym idzie zwiększa się prędkość liniowa magnesów względem zwojnicy, ponieważ v = w*r (w to prędkość kątowa). Stąd odpowiedź C-2.
Natomiast w 8.4 rower porusza się z dwukrotnie mniejszą prędkością, a zatem prędkość kątowa koła jest również dwukrotnie mniejsza. Stąd prędkość liniowa magnesów względem zwojnicy również dwukrotnie maleje, bo v = w*r (r bez zmian, ale w jest 2x mniejsze). To z kolei przekłada się na dwukrotnie mniejszą szybkość zmiany strumienia indukcji (delta Fi/delta t), a zgodnie z prawem Faradaya indukowane napięcie jest wprost proporcjonalne do owej szybkości zmian strumienia, stąd napięcie jest 2x mniejsze.
Chciałbym zaprosić Cię na darmowy webinar w najbliższą niedzielę o 20:00, dzięki któremu dowiesz się jak poprawić maturę próbną o ponad 50 pkt. %.
Podczas webinaru:
Określimy szczegółowy plan pracy tydzień po tygodniu od teraz aż do matury majowej, dzięki czemu będziesz mógł poprawić wynik matury próbnej o ponad 50 pkt. %.
Zobaczysz jakich typów zadań spodziewać się na maturze, dzięki
czemu zaoszczędzisz mnóstwo czasu przy uczeniu się.
Poznasz 6 najlepszych technik nauki matematyki, dzięki którym
znajdziesz się w 1% najlepszych maturzystów (dane od tysięcy kursantów).
Dostaniesz niepowtarzalne prezenty, (m.in. PDF ze szczegółowym planem pracy tydzień po tygodniu aż do dnia matury) który pomogą Ci w uzyskaniu bardzo wysokiego wyniku na maturze z matematyki.
Webinar startuje za:
Dni
Godz
Min
Sek
Prośba o pomoc wysłana
Prośba o udzielenie pomocy została wysłana. Jeżeli post nie otrzyma odpowiedzi społeczności w ciągu dwóch dni, pomoc zostanie udzielona przez zespół Szkoły Maturzystów.
Trzeba zauważyć, że pojawienie się napięcia w zwojnicy spowodowane jest wystąpieniem zjawiska indukcji elektromagnetycznej - zgodnie z prawem Faradaya napięcie w zwojnicy indukuje się, ponieważ zmienia się strumień indukcji pola magnetycznego przechodzącego przez powierzchnię zwojnicy (a to bierze się z ruchu magnesów względem zwojnicy). Podpunkty 8.2 i 8.4 są w zasadzie ze sobą powiązane. W 8.2 oddalamy magnesy i zwojnicę od osi koła, a zatem zwiększamy promień okręgu r, na którym się one znajdują. Jeśli prędkość jazdy się nie zmienia, to znaczy, że nie zmienia się również prędkość kątowa koła, a co za tym idzie zwiększa się prędkość liniowa magnesów względem zwojnicy, ponieważ v = w*r (w to prędkość kątowa). Stąd odpowiedź C-2.
Natomiast w 8.4 rower porusza się z dwukrotnie mniejszą prędkością, a zatem prędkość kątowa koła jest również dwukrotnie mniejsza. Stąd prędkość liniowa magnesów względem zwojnicy również dwukrotnie maleje, bo v = w*r (r bez zmian, ale w jest 2x mniejsze). To z kolei przekłada się na dwukrotnie mniejszą szybkość zmiany strumienia indukcji (delta Fi/delta t), a zgodnie z prawem Faradaya indukowane napięcie jest wprost proporcjonalne do owej szybkości zmian strumienia, stąd napięcie jest 2x mniejsze.