Hmm, nie wiem które konkretnie części tych zadań sprawiają Ci problem, więc moja odpowiedź również będzie nieco ogólna. 1 - należy wykorzystać tu równania kinematyczne (na drogę oraz prędkość) dla ruchu jednostajnie opóźnionego i wyliczyć z nich opóźnienie łyżwiarza. Następnie przyrównujemy siłę wypadkową do siły tarcia (zgodnie z poleceniem): ma = fmg i stąd obliczamy współczynnik tarcia f.
2 - pierwsze dwa punkty są chyba dość jasne, więc skupię się na kolejnych. W pp3 należy dorysować prostą jak najlepiej dopasowaną do punktów pomiarowych - robimy to po prostu dorysowując taką prostą od linijki w taki sposób, żeby faktycznie przechodziła ona jak najbliżej wszystkich punktów - robi się to po prostu trochę "na oko" ;) W pp4 wykorzystując podaną wskazówkę mamy współczynnik kierunkowy tej prostej, natomiast trzeba jeszcze wiedzieć co on fizycznie oznacza. Dostaniemy tę informację wiedząc, że dla ruchu jednostajnie przyspieszonego (a taki tu w przybliżeniu mamy), drogę można zapisać jako s = at^2/2, a zatem współczynnik kierunkowy to po prostu a/2. Stąd wyliczamy a.
3 - wektory narysowane są w kryteriach, co do pp2, to najłatwiej jest najpierw obliczyć czas ruchu (jako szerokość rzeki podzielona przez prędkość wioślarza względem wody) i następnie wstawić to do obliczenia drogi przebytej w kierunku poziomym (czyli prędkość wody razy ów wyliczony czas). Pp3: wioślarz musiałby zmienić kierunek swojego wektora prędkości, tak, aby woda "zniosła" go w taki sposób, aby ostatecznie faktycznie znalazł się w punkcie B (czyli ten wektor musiałby być skierowany nieco bardziej w lewo).
Chciałbym zaprosić Cię na darmowy webinar w najbliższą niedzielę o 20:00, dzięki któremu dowiesz się jak poprawić maturę próbną o ponad 50 pkt. %.
Podczas webinaru:
Określimy szczegółowy plan pracy tydzień po tygodniu od teraz aż do matury majowej, dzięki czemu będziesz mógł poprawić wynik matury próbnej o ponad 50 pkt. %.
Zobaczysz jakich typów zadań spodziewać się na maturze, dzięki
czemu zaoszczędzisz mnóstwo czasu przy uczeniu się.
Poznasz 6 najlepszych technik nauki matematyki, dzięki którym
znajdziesz się w 1% najlepszych maturzystów (dane od tysięcy kursantów).
Dostaniesz niepowtarzalne prezenty, (m.in. PDF ze szczegółowym planem pracy tydzień po tygodniu aż do dnia matury) który pomogą Ci w uzyskaniu bardzo wysokiego wyniku na maturze z matematyki.
Webinar startuje za:
Dni
Godz
Min
Sek
Prośba o pomoc wysłana
Prośba o udzielenie pomocy została wysłana. Jeżeli post nie otrzyma odpowiedzi społeczności w ciągu dwóch dni, pomoc zostanie udzielona przez zespół Szkoły Maturzystów.
Hmm, nie wiem które konkretnie części tych zadań sprawiają Ci problem, więc moja odpowiedź również będzie nieco ogólna.
1 - należy wykorzystać tu równania kinematyczne (na drogę oraz prędkość) dla ruchu jednostajnie opóźnionego i wyliczyć z nich opóźnienie łyżwiarza. Następnie przyrównujemy siłę wypadkową do siły tarcia (zgodnie z poleceniem): ma = fmg i stąd obliczamy współczynnik tarcia f.
2 - pierwsze dwa punkty są chyba dość jasne, więc skupię się na kolejnych. W pp3 należy dorysować prostą jak najlepiej dopasowaną do punktów pomiarowych - robimy to po prostu dorysowując taką prostą od linijki w taki sposób, żeby faktycznie przechodziła ona jak najbliżej wszystkich punktów - robi się to po prostu trochę "na oko" ;) W pp4 wykorzystując podaną wskazówkę mamy współczynnik kierunkowy tej prostej, natomiast trzeba jeszcze wiedzieć co on fizycznie oznacza. Dostaniemy tę informację wiedząc, że dla ruchu jednostajnie przyspieszonego (a taki tu w przybliżeniu mamy), drogę można zapisać jako s = at^2/2, a zatem współczynnik kierunkowy to po prostu a/2. Stąd wyliczamy a.
3 - wektory narysowane są w kryteriach, co do pp2, to najłatwiej jest najpierw obliczyć czas ruchu (jako szerokość rzeki podzielona przez prędkość wioślarza względem wody) i następnie wstawić to do obliczenia drogi przebytej w kierunku poziomym (czyli prędkość wody razy ów wyliczony czas). Pp3: wioślarz musiałby zmienić kierunek swojego wektora prędkości, tak, aby woda "zniosła" go w taki sposób, aby ostatecznie faktycznie znalazł się w punkcie B (czyli ten wektor musiałby być skierowany nieco bardziej w lewo).