Grzegorz.p7 771 wyśw. 18-02-2021 23:37

7.53 Kłaczkow



Może ktoś mi wyjaśnić czemu jest 5^4 a nie 4^5. Cały czas to rozumiem, na pierwszym piętrze może wyjść 4 osoby, na drugim 4os,na trzecim 4os na czwartym 4 os, na piątym 4os czyli 4^5. Jak ja mam rozumieć to, że pierwszą może wyjść na 5 piętrach, druga os na 5 piętrach. Jak ja mam się zorientować o co dokładnie chodzi w poleceniu, nie mogę sobie tego ułożyć w głowie 


matematyka kombinatoryka Dodaj post do ulubionych Poproś o pomoc
... 19-02-2021 09:25

Musisz zastanowić się co realnie do siebie przyporządkowujesz, na ile sposobów daną rzecz można zrobić. Jeżeli masz z tym problem, możesz nawet wyobrazić sobie trzy piętra i 2 osoby i zliczyć i zobaczyć co do czego należy podnieść.
Natomiast w tym zadaniu akurat jest to oczywiste. Skoro mamy 5 pięter i 4 osoby. To nie przyporządkowujesz pięter do ludzi (?) Bo to by brzmiało : na ile sposobów winda może wyrzucić pasażerów ( na pierwszym może wyrzucić na 4 sposoby na drugim na 3 itd. dosyć komicznie to brzmi). Tutaj ludzie wybierają gdzie chcą wyjść. Osoba ,,A'' może wysiąść na 5 sposobów, osoba B na 5 itd. 5*5*5*5=5^4


Grzegorz.p7 14-04-2021 16:19

jeszcze tutaj mam pytanko, bo drugi raz przerabiam te wszystkie zadania i mimo ze wydaje mi się ze znam odpowiedz wole zapytac dla pewnosci, tutaj jak mamy podpunkt c to tak jak już wcześniej pisałeś pod innym postem mamy tutaj 5po2*(2^4-2) dlatego że mamy użyte słowa opuszczą windę na dwóch RÓZNYCH piętrach, jakby było napisane wszyscy pasażerowie MOGĄ opuścić winde na dwóch piętrach to by było 5po2*2^4-15?


... 14-04-2021 17:07

Nie za bardzo rozumiem twoje polecenie. 
Co oznacza: Wszyscy pasażerowie ,,mogą'' opuścić windę na dwóch piętrach?


Grzegorz.p7 14-04-2021 17:15

tak jak w tym zadaniu 7.51 b



... 14-04-2021 17:29

Tak! Zgadzam się w 100%, odejmujemy 15 razy, ponieważ łącznie 4 razy zliczymy sytuacje w których wszyscy wysiedli na jednym piętrze zatem z każdego piętra odejmujemy trzy sytuacje w których o możliwości za dużo zliczamy. Z każdego piętra czyli -3*5 czyli -15, wszystko się zgadza. 
Nie liczyłbym natomiast na takie zadanie na maturze, bo myślę, że sporo zamieszania by wprowadziło polecenie.