Należy odpowiednio zapisać wszystkie siły działające na skrzynię. Najlepiej rozważyć tę sytuację w układzie nieinercjalnym związanym z hamującym samochodem. Działające na skrzynię siły to: cięzar (pionowo w dół), tarcie (wzdłuż równi w jej górę) i siłą bezwładności wynikająca z przyspieszenie układu (czyli hamowania samochodu) działająca poziomo w lewo. Możemy to wszystko rozbić na składowe, nas będą interesowały składowe działające wzdłuż równi. Tarcie już mamy w górę równi, jeśli chodzi o ciężar, to jego składowa wzdłuż równi będzie działała w dół równi i z trygonometrii należy zauważyć, że będzie to mg*sin(alfa). Jeśli chodzi zaś o siłę bezwładności (która równa jest co do wartości m*a0, gdzie a0 to wartość przyspieszenia układu, czyli wartość opóźnienia samochodu), to jej składowa wzdłuż równi będzie zwrócona w górę tej równi i znów z trygonometrii będzie to m*a0*cos(alfa). Skoro skrzynia spoczywa, to działające na nią siły muszą się równoważyć i stąd dostajemy: T + m*a0*cos(alfa) = mg*sin(alfa). Stąd wyliczamy a0.
Chciałbym zaprosić Cię na darmowy webinar w najbliższą niedzielę o 20:00, dzięki któremu dowiesz się jak poprawić maturę próbną o ponad 50 pkt. %.
Podczas webinaru:
Określimy szczegółowy plan pracy tydzień po tygodniu od teraz aż do matury majowej, dzięki czemu będziesz mógł poprawić wynik matury próbnej o ponad 50 pkt. %.
Zobaczysz jakich typów zadań spodziewać się na maturze, dzięki
czemu zaoszczędzisz mnóstwo czasu przy uczeniu się.
Poznasz 6 najlepszych technik nauki matematyki, dzięki którym
znajdziesz się w 1% najlepszych maturzystów (dane od tysięcy kursantów).
Dostaniesz niepowtarzalne prezenty, (m.in. PDF ze szczegółowym planem pracy tydzień po tygodniu aż do dnia matury) który pomogą Ci w uzyskaniu bardzo wysokiego wyniku na maturze z matematyki.
Webinar startuje za:
Dni
Godz
Min
Sek
Prośba o pomoc wysłana
Prośba o udzielenie pomocy została wysłana. Jeżeli post nie otrzyma odpowiedzi społeczności w ciągu dwóch dni, pomoc zostanie udzielona przez zespół Szkoły Maturzystów.
Należy odpowiednio zapisać wszystkie siły działające na skrzynię. Najlepiej rozważyć tę sytuację w układzie nieinercjalnym związanym z hamującym samochodem. Działające na skrzynię siły to: cięzar (pionowo w dół), tarcie (wzdłuż równi w jej górę) i siłą bezwładności wynikająca z przyspieszenie układu (czyli hamowania samochodu) działająca poziomo w lewo. Możemy to wszystko rozbić na składowe, nas będą interesowały składowe działające wzdłuż równi. Tarcie już mamy w górę równi, jeśli chodzi o ciężar, to jego składowa wzdłuż równi będzie działała w dół równi i z trygonometrii należy zauważyć, że będzie to mg*sin(alfa). Jeśli chodzi zaś o siłę bezwładności (która równa jest co do wartości m*a0, gdzie a0 to wartość przyspieszenia układu, czyli wartość opóźnienia samochodu), to jej składowa wzdłuż równi będzie zwrócona w górę tej równi i znów z trygonometrii będzie to m*a0*cos(alfa). Skoro skrzynia spoczywa, to działające na nią siły muszą się równoważyć i stąd dostajemy: T + m*a0*cos(alfa) = mg*sin(alfa). Stąd wyliczamy a0.