Hmm, faktycznie wydaje się to trochę podchwytliwe, natomiast wnioskowanie jest dość trywialne - sam pomiar okresu obiegu jest niewystarczający, bo należy oczywiście znać oprócz tego odległość tejże gwiazdy od środka galaktyki (nie jest nigdzie powiedziane, że ją znamy).
Odpowiedź A jest poprawna, choć nie jest to takie łatwe do wyjaśnienia. Mianowicie dla światła, podobnie jak dla fal mechanicznych można zaobserwować efekt Dopplera - zmianę częstotliwości rejestrowanego sygnału (tu: światła) względem częstotliwości sygnału emitowanego, na skutek ruchu źródła (tu" gwiazdy) względem obserwatora. W przypadku światła różne częstotliwości odbieramy jako różne barwy. Wiedząc jakie światło powinna emitować dana gwiazda (bo jest np. dobrze znanego nam typu, więc wiemy jakie ma ona widmo) i porównując to z obserwowanym widmem możemy uzyskać tzw. przesunięcie ku czerwieni lub przesunięcie ku fioletowi - czyli widmo obserwowane jest przesunięte względem przewidywanego w stronę dłuższych fal (mniejszych częstotliwości) lub krótszych fal (większych częstotliwości). Na podstawie wielkości tego przesunięcie można szacować prędkość oddalania się lub przybliżania się gwiazdy (bo wiemy, że w zjawisku Dopplera wielkość różnicy pomiędzy częstotliwością sygnału emitowanego i rejestrowanego zależy od prędkości).
Chciałbym zaprosić Cię na darmowy webinar w najbliższą niedzielę o 20:00, dzięki któremu dowiesz się jak poprawić maturę próbną o ponad 50 pkt. %.
Podczas webinaru:
Określimy szczegółowy plan pracy tydzień po tygodniu od teraz aż do matury majowej, dzięki czemu będziesz mógł poprawić wynik matury próbnej o ponad 50 pkt. %.
Zobaczysz jakich typów zadań spodziewać się na maturze, dzięki
czemu zaoszczędzisz mnóstwo czasu przy uczeniu się.
Poznasz 6 najlepszych technik nauki matematyki, dzięki którym
znajdziesz się w 1% najlepszych maturzystów (dane od tysięcy kursantów).
Dostaniesz niepowtarzalne prezenty, (m.in. PDF ze szczegółowym planem pracy tydzień po tygodniu aż do dnia matury) który pomogą Ci w uzyskaniu bardzo wysokiego wyniku na maturze z matematyki.
Webinar startuje za:
Dni
Godz
Min
Sek
Prośba o pomoc wysłana
Prośba o udzielenie pomocy została wysłana. Jeżeli post nie otrzyma odpowiedzi społeczności w ciągu dwóch dni, pomoc zostanie udzielona przez zespół Szkoły Maturzystów.
Hmm, faktycznie wydaje się to trochę podchwytliwe, natomiast wnioskowanie jest dość trywialne - sam pomiar okresu obiegu jest niewystarczający, bo należy oczywiście znać oprócz tego odległość tejże gwiazdy od środka galaktyki (nie jest nigdzie powiedziane, że ją znamy).
Odpowiedź A jest poprawna, choć nie jest to takie łatwe do wyjaśnienia. Mianowicie dla światła, podobnie jak dla fal mechanicznych można zaobserwować efekt Dopplera - zmianę częstotliwości rejestrowanego sygnału (tu: światła) względem częstotliwości sygnału emitowanego, na skutek ruchu źródła (tu" gwiazdy) względem obserwatora. W przypadku światła różne częstotliwości odbieramy jako różne barwy. Wiedząc jakie światło powinna emitować dana gwiazda (bo jest np. dobrze znanego nam typu, więc wiemy jakie ma ona widmo) i porównując to z obserwowanym widmem możemy uzyskać tzw. przesunięcie ku czerwieni lub przesunięcie ku fioletowi - czyli widmo obserwowane jest przesunięte względem przewidywanego w stronę dłuższych fal (mniejszych częstotliwości) lub krótszych fal (większych częstotliwości). Na podstawie wielkości tego przesunięcie można szacować prędkość oddalania się lub przybliżania się gwiazdy (bo wiemy, że w zjawisku Dopplera wielkość różnicy pomiędzy częstotliwością sygnału emitowanego i rejestrowanego zależy od prędkości).