Jest właśnie na odwrót - gdy stosujemy ABS koła się kręcą, oznacza to, że punkt styczności koła z podłożem spoczywa względem podłoża - posiada on bowiem prędkość związaną z prędkością postępową samochodu (na rysunku jako Vp) i prędkość Vo związaną z ruchem obrotowym koła względem podłoża - po złożeniu tych dwóch prędkość dostajemy wypadkową prędkość punktu A względem podłoża równą zero - występuje zatem wtedy tarcie statyczne.
Jeśli natomiast koła się zablokują, to wtedy się nie kręcą i mamy poślizg - punkt A ma jedynie prędkość postępową względem podłoża (brak prędkości Vo, bo nie ma obrotu), czyli ślizga się on po podłożu - wówczas mamy do czynienia z tarciem kinetycznym.
Pozwoliłem sobie to zobrazować schematycznie na poniższym rysunku:
Chciałbym zaprosić Cię na darmowy webinar w najbliższą niedzielę o 20:00, dzięki któremu dowiesz się jak poprawić maturę próbną o ponad 50 pkt. %.
Podczas webinaru:
Określimy szczegółowy plan pracy tydzień po tygodniu od teraz aż do matury majowej, dzięki czemu będziesz mógł poprawić wynik matury próbnej o ponad 50 pkt. %.
Zobaczysz jakich typów zadań spodziewać się na maturze, dzięki
czemu zaoszczędzisz mnóstwo czasu przy uczeniu się.
Poznasz 6 najlepszych technik nauki matematyki, dzięki którym
znajdziesz się w 1% najlepszych maturzystów (dane od tysięcy kursantów).
Dostaniesz niepowtarzalne prezenty, (m.in. PDF ze szczegółowym planem pracy tydzień po tygodniu aż do dnia matury) który pomogą Ci w uzyskaniu bardzo wysokiego wyniku na maturze z matematyki.
Webinar startuje za:
Dni
Godz
Min
Sek
Prośba o pomoc wysłana
Prośba o udzielenie pomocy została wysłana. Jeżeli post nie otrzyma odpowiedzi społeczności w ciągu dwóch dni, pomoc zostanie udzielona przez zespół Szkoły Maturzystów.
Jest właśnie na odwrót - gdy stosujemy ABS koła się kręcą, oznacza to, że punkt styczności koła z podłożem spoczywa względem podłoża - posiada on bowiem prędkość związaną z prędkością postępową samochodu (na rysunku jako Vp) i prędkość Vo związaną z ruchem obrotowym koła względem podłoża - po złożeniu tych dwóch prędkość dostajemy wypadkową prędkość punktu A względem podłoża równą zero - występuje zatem wtedy tarcie statyczne.
Jeśli natomiast koła się zablokują, to wtedy się nie kręcą i mamy poślizg - punkt A ma jedynie prędkość postępową względem podłoża (brak prędkości Vo, bo nie ma obrotu), czyli ślizga się on po podłożu - wówczas mamy do czynienia z tarciem kinetycznym.
Pozwoliłem sobie to zobrazować schematycznie na poniższym rysunku: