W pociągu są 2 ponumerowane wagony w każdym wagonie są 2 ławki po 3 miejsca. Ile jest możliwości ułożenia 8 pasażerów tak aby tylko jedna ławka była zajęta w całości.
Czy mógłby ktoś powiedzieć co jest nie tak w poniższym rozwiązaniu?
Ciężko mi połapać się z rozwiązania w kryteriach co uznajemy za rozróżnialne a co nie.
1) Czy dwie ławki w wagonie uznajemy za różne czy nie?
2)Czy miejsca na ławkach uznajemy za rozróżnialne czy nie?
Rozwiązałem to zadanie w ten sposób:
I z mojej obserwacji wynika, że w kryteriach dla części osób potraktowano miejsca na fotelach jako rozróżnialne a dla części już nie.
EDIT: W rozwiązaniu na obrazku niepotrzebnie pomnożyłem w niebieskiej części przez 2. Ponieważ, nie ma znaczenia którą ławkę wybierze wybrana dwójka, gdyż zawsze pozostali pójdą na ostatnią, zatem moim zdaniem ostatecznym wynikiem powinien być wynik : 13 063 680
Czyli ten wynik: 13 063 680 jest poprawny?
Tutaj też jest trochę kwestia interpretacji wyboru ławek, więc w zależności od niej wynik 13 063 680 lub 26 127 360 będzie prawidłowy
A z czego wynika ta różnica?
Wynik 13 063 680 to wynik dla rozróżnialnych ławek, miejsc.
Przy jakiej koncepcji wynik 26 127 360 jest poprawny?
Przemyślałem i wynik 13 063 680 jest prawidłowy :)
A ja mam pytanie, dlaczego w tej niebieskiej części jednak nie mnożysz razy 2?
Spójrz:
Jeszcze dla jasności:
Można jeszcze w ten sposób:
Czyli przyjmujemy, że powiedzmy na pierwszej ławce ląduje A,C, na drugiej B,D, to takie samo zdarzenie jak C,A i D,B? A skoro to takie samo zdarzenie, to dlaczego w ławce, gdzie są 3 osoby mnożymy razy 3! ?
,,Czyli przyjmujemy, że powiedzmy na pierwszej ławce ląduje A,C, na drugiej B,D, to takie samo zdarzenie jak C,A i D,B?''
-Tak, zamianą osób na miejscach zajmujemy się dalej. Pierw rozdzielamy je pomiędzy ławkami a dopiero w dalszym kroku zamieniamy je między sobą.
A skoro to takie samo zdarzenie, to dlaczego w ławce, gdzie są 3 osoby mnożymy razy 3! ?
Nie wiem czy dobrze Cię rozumiem. Mnożymy razy 3! ponieważ zamieniamy osoby między sobą na ławce.
Spójrz w każdym kroku pierw wybieram na ile sposobów mogę wybrać trójkę lub dwójkę osób.
W naszym przypadku jeżeli korzystamy z kombinacji to nie ma znaczenia czy wybierzemy BCA czy CAB bo to kombinacja, dopiero w kolejnym etapie naszego "wymnażania" uwzględniamy kolejność i po wybraniu przykładowo BCA na jedną ławkę zamieniamy wybrane osoby między sobą na 3! sposobów.
Chyba za głupi jestem, żeby pojąć to, chociaż bardzo spodobał mi się sposób, najpierw miejsca potem same osoby na 8!. Dziękuję bardzo i tak :D Może to zadanie zostanie wybrane jako to, które omówimy na lekcji i wtedy mi się ostatecznie rozjaśni.
Czy można to zadanie zrobić tak że najpierw obsadzamy jedną z 4 ławek np. 1, miksujemy te 3 osoby a potem każda z pozostałych 5 osób ma do wyboru miejsca na pozostałych ławkach (pozostało 9 miejsc) czyli 1 ma 9 sposobów druga 8 sposobów itp. A na końcu odjąć sytuacje gdzie te osoby zajmują całą ławkę (czyli przypadki gdzie zajeli 2 3 lub 4 ławkę)?
Zerknąłbyś @... czy moje rozumowanie jest logiczne ? I czy rozumowanie poprawne, niby wynik ok ale różnie bywa ;)
Rozumowanie masz OK, w kryteriach rzeczywiście jest problem z rozróżnialnością miejsc na ławkach