Sara 444 wyśw. 28-09-2021 13:46

2018.C.8/25 zadanie maturalne, kurs maturalny



Rozwiązałam to zadanie w ten sposób: 

ale zastanawiam się czy wersja, by rozbić ten iloczyn na dwa nawiasy też byłaby poprawna (jakby na przykład prawy nie wychodził dodatni dla x e R, a następnie policzenie pochodnej tego prawego nawiasu jak poniżej:

po obliczeniu pochodnej liczę minimum i pokazuję, że najmniejsza wartość przyjmowana jest w jedynce, zatem nie ma miejsc zerowych. Czy to poprawny sposób?


Matematyka pochodna zbiór zadań Dodaj post do ulubionych Poproś o pomoc
jarosinski 30-09-2021 21:10

@Sara będziemy to zadanie robić na lekcji z wielomianów :) 


jarosinski 30-09-2021 21:26

1) Jeżeli chodzi o pierwszy sposób rozwiązania, jak najbardziej poprawny. Warto dopisać krótki komentarz: ,,kwadrat dowolnej liczby rzeczywistej jest nieujemny" aby egzaminator wiedział na podstawie czego uważamy, że to wyrażenie jest dodatnie. 

2) Jeżeli chodzi o drugie pytanie - Tak, można by wykorzystać w tym zadaniu pochodne, natomiast na maturze wypadałoby w końcowej fazie napisać formułkę: ,,Funkcja jest malejąca w przedziale (-niesk;-1> oraz rosnąca w przedziale <-1;+niesk) zatem dla argumentu x=-1 przyjmuje najmniejszą wartość=1 => brak miejsc zerowych. (więcej o formułkach maturalnych będzie na lekcji z rachunku różniczkowego)