Analogiczne zadanie rozwiązywaliśmy na koniec naszych zajęć nr 4 (zadanie z kolarzem), więc w pierwszej kolejności polecam tam zerknąć. Chodzi tutaj o to, że wiemy, że w punkcie A energia mechaniczna kulki to byłą tylko jej energia potencjalna (stąd mgh) i podczas jej ruchu do punktu B przekształciła się ona w energię kinetyczną (mv^2/2) - w punkcie B energia potencjalna jest zerowa - ale wiemy też, że część energii została stracona na wykonanie pracy przeciwko siłom tarcia (W), której wartość jest podana w treści - stąd równanie mgh = mv^2/2 + W.
W pp 6.2 wystarczy porównać energię mechaniczną kulki w punkcie A i punkcie C (obie są tylko energiami potencjalnymi) i ich różnica będzie właśnie pracą wykonaną przeciwko siłom oporu (tyle energii na drodze od A do C straciła kulka). Po raz kolejny zachęcam do obejrzenia nagrania z zajęć nr 4 - ostatnie zadanko :)
Analogiczne zadanie rozwiązywaliśmy na koniec naszych zajęć nr 4 (zadanie z kolarzem), więc w pierwszej kolejności polecam tam zerknąć. Chodzi tutaj o to, że wiemy, że w punkcie A energia mechaniczna kulki to byłą tylko jej energia potencjalna (stąd mgh) i podczas jej ruchu do punktu B przekształciła się ona w energię kinetyczną (mv^2/2) - w punkcie B energia potencjalna jest zerowa - ale wiemy też, że część energii została stracona na wykonanie pracy przeciwko siłom tarcia (W), której wartość jest podana w treści - stąd równanie mgh = mv^2/2 + W.
W pp 6.2 wystarczy porównać energię mechaniczną kulki w punkcie A i punkcie C (obie są tylko energiami potencjalnymi) i ich różnica będzie właśnie pracą wykonaną przeciwko siłom oporu (tyle energii na drodze od A do C straciła kulka). Po raz kolejny zachęcam do obejrzenia nagrania z zajęć nr 4 - ostatnie zadanko :)