Pamiętamy, że pracę wykonuje zawsze jakaś siła. Tutaj pracę wykonuje siła tarcia pomiędzy szczęką a kołem (jest to nawet podane w treści zadania), a wzór na pracę jakiejś siły to zgodnie z definicją iloczyn wartości tej siły, wartości przemieszczenia i cosinusa kąta pomiędzy wektorami siły i przemieszczenia. Możemy zatem zapisać, że W = T*s*cos(180) = -T*s. Zapisaliśmy cos(180), bo siła tarcia jest zawsze przeciwnie zwrócona do wektora prędkości, a co za tym idzie również do wektora przemieszczenia, choć tak jak jest to napisane w kryteriach jeśli ten minus się pominie, to nic się nie stanie bo chodzi nam tu o wartość bezwzględną. Mamy zatem W = -T*s. Wiemy także, że siła tarcia to zawsze iloczyn siły z jaką trące o siebie ciała na siebie naciskają i odpowiedniego współczynnika tarcia (tu: kinetycznego, bo mamy ruch). Możemy zatem zapisać, że T = F*f, gdzie F to właśnie siła z jaką szczęka hamulca naciska na koło (ta, którą chcemy obliczyć), a f to wsp. tarcia. Dostajemy zatem: W = -f*F*s, a stąd F = W/(-f*s), zaś jeśli chodzi o wartość bezwzględną, to F = W/f*s. s to z kolei droga jaką szczęka przebyła po kole, a jest to przecież równe dokłądnie drodze hamowania rowerzysty, czyli podane w treści zadania 18 m.
Co do 5.4: należy tam użyc wzoru na moc chwilową, który wprowadziliśmy sobie na zajęciach, mianowicie P = F*v i stąd otrzymujemy F= P/v.
Chciałbym zaprosić Cię na darmowy webinar w najbliższą niedzielę o 20:00, dzięki któremu dowiesz się jak poprawić maturę próbną o ponad 50 pkt. %.
Podczas webinaru:
Określimy szczegółowy plan pracy tydzień po tygodniu od teraz aż do matury majowej, dzięki czemu będziesz mógł poprawić wynik matury próbnej o ponad 50 pkt. %.
Zobaczysz jakich typów zadań spodziewać się na maturze, dzięki
czemu zaoszczędzisz mnóstwo czasu przy uczeniu się.
Poznasz 6 najlepszych technik nauki matematyki, dzięki którym
znajdziesz się w 1% najlepszych maturzystów (dane od tysięcy kursantów).
Dostaniesz niepowtarzalne prezenty, (m.in. PDF ze szczegółowym planem pracy tydzień po tygodniu aż do dnia matury) który pomogą Ci w uzyskaniu bardzo wysokiego wyniku na maturze z matematyki.
Webinar startuje za:
Dni
Godz
Min
Sek
Prośba o pomoc wysłana
Prośba o udzielenie pomocy została wysłana. Jeżeli post nie otrzyma odpowiedzi społeczności w ciągu dwóch dni, pomoc zostanie udzielona przez zespół Szkoły Maturzystów.
Pamiętamy, że pracę wykonuje zawsze jakaś siła. Tutaj pracę wykonuje siła tarcia pomiędzy szczęką a kołem (jest to nawet podane w treści zadania), a wzór na pracę jakiejś siły to zgodnie z definicją iloczyn wartości tej siły, wartości przemieszczenia i cosinusa kąta pomiędzy wektorami siły i przemieszczenia. Możemy zatem zapisać, że W = T*s*cos(180) = -T*s. Zapisaliśmy cos(180), bo siła tarcia jest zawsze przeciwnie zwrócona do wektora prędkości, a co za tym idzie również do wektora przemieszczenia, choć tak jak jest to napisane w kryteriach jeśli ten minus się pominie, to nic się nie stanie bo chodzi nam tu o wartość bezwzględną. Mamy zatem W = -T*s. Wiemy także, że siła tarcia to zawsze iloczyn siły z jaką trące o siebie ciała na siebie naciskają i odpowiedniego współczynnika tarcia (tu: kinetycznego, bo mamy ruch). Możemy zatem zapisać, że T = F*f, gdzie F to właśnie siła z jaką szczęka hamulca naciska na koło (ta, którą chcemy obliczyć), a f to wsp. tarcia. Dostajemy zatem: W = -f*F*s, a stąd F = W/(-f*s), zaś jeśli chodzi o wartość bezwzględną, to F = W/f*s. s to z kolei droga jaką szczęka przebyła po kole, a jest to przecież równe dokłądnie drodze hamowania rowerzysty, czyli podane w treści zadania 18 m.
Co do 5.4: należy tam użyc wzoru na moc chwilową, który wprowadziliśmy sobie na zajęciach, mianowicie P = F*v i stąd otrzymujemy F= P/v.