mm 492 wyśw. 27-11-2021 23:02

ZZ.33.1 i ZZ.33.4



Cześć, rozumiem że w zadaniu ZZ.31.1 poziome R1 to miała być chyba siła napędowa, ale nie rozumiem dlaczego jest ona skierowa w lewo a nie w prawo (czy nie jest ona równa sile tarcia a siła tarcia nie jest skierowa przeciwnie do ruchu auta)? 

A odnośnie ZZ.33.4 chciałam się spytać dlaczego w 1 jest Prawda (czy jest to powiązane ze zmianą położenia środka ciężkości)? I jeszcze nie rozumiem dlaczego w 3 jest Fałsz.

Dzięki z góry za pomoc i pozdrawiam!


Bryła sztywna Dodaj post do ulubionych Poproś o pomoc
s.gugula 29-11-2021 01:59

31.1 - tak, R1 to siła napędowa, która jest jednocześnie siłą tarcia i jak najbardziej skierowana jest ona w lewo. Jest tak dlatego, że nie jest to tarcie kinetyczne (które pojawiłoby się przypadku gdyby koło ślizgało się po nawierzchni - wówczas faktycznie jeśli koło ślizgałoby się w lewo, to tarcie byłoby zwrócone w prawo), ale tarcie statyczne, bo mamy tu do czynienia z toczeniem się bez poślizgu, a wiemy, że wówczas prędkość punktu styku koła z ziemią jest zerowa. Można zatem wyobrazić sobie to tak, że skoro koło zaczyna się obracać przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, to punkt styku niejako "odpycha się" od powierzchni drogi (punkt styku pchany jest przez koło w prawo - zatem działa na nawierzchnię w prawo, a ta "oddaje" mu z siłą tarcia zwróconą w lewo, a co za tym idzie cały samochód zaczyna poruszać się w lewo).

33.4 - zdanie 1: w zasadzie tak, jak pasażer będzie z tyłu, to na przednią oś (która jest osią napędową) działa mniejszy nacisk - mniejsze zatem robi się owo tarcie rozpędzające samochód. W 3 mamy fałsz, bo przy zablokowanych kołach toczenie bez poślizgu zmienia się w sam poślizg - a zatem wspomniane już tarcie statyczne zmienia się w kinetyczne, które zgodnie z treścią zadania jest mniejsze, więc hamowanie jest mniej efektywne.


lodowcowy rowerzysta 14-02-2022 22:35

Nie rozumiem dalej dlaczego siła napędowa w punkcie styku koła z nawierzchnią jest skierowana w lewo. 

" Można zatem wyobrazić sobie to tak, że skoro koło zaczyna się obracać przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, to punkt styku niejako "odpycha się" od powierzchni drogi (punkt styku pchany jest przez koło w prawo - zatem działa na nawierzchnię w prawo, a ta "oddaje" mu z siłą tarcia zwróconą w lewo, a co za tym idzie cały samochód zaczyna poruszać się w lewo). "

Z tego zdania zrozumiałem, że siła napędowa działa w prawo, a tarcia w lewo. Dlaczego jest odwrotnie?

Drugie pytanie to dlaczego siła napędowa jest równa sile nacisku koła na podłoże? Dlaczego nie jest tak jak np. przy przesuwaniu jakiegoś przedmiotu, (a właściwie przy próbie jego przesunięcia bo mówimy o tarciu statycznym) czyli, że siła przyłożona = sile tarcia statycznego (co do wartości).


s.gugula 15-02-2022 13:04

Siłę napędową zgodnie z treścią zadania utożsamiamy z tarciem (drugie zdanie w treści zadania), więc tarcie, czyli siła napędowa działa w lewo. Jeśli by chcieć nazwać siłą napędową tę siłę, która powoduje obrót kół, to w zasadzie ciężko jednoznacznie określić jej kierunek i zwrot, ale na pewno wiemy, że moment tej siły działający na koło jest taki, że obraca się ono przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

Co do pytania odnośnie rysunku, to zgodnie z tym na co wcześniej zwróciła uwagę użytkowniczka "mm", tam jest po prostu pomyłka, to R1 narysowane w lewo to ma być zwyczajnie F.