Najpierw trzeba ustalić, w których przemianach gaz pobierał ciepło. Miało to miejsce w przemianach, w których zwiększała się temperatura, a to w których przemianach zwiększała się temperatura można ustalić korzystając z równania Clapeyrona, bowiem pV/T = nR = const, a zatem temperatura rosłą tam, gdzie rósł iloczyn pV - z wykresu widzimy, że były to przemiany lewa oraz górna. No i teraz należy obliczyć stosunek tych ciepeł, dla obu można skorzystać ze wzoru: $$ Q = nc \Delta T $$ wrzucając za c albo cv albo cp w zależności od tego czy przemiana jest izochoryczna czy izobaryczna. Natomiast przyrost temperatury deltaT obliczymy tak jak zostało to podane w kryteriach, korzystając każdorazowo znów z równania Clapeyrona: $$ pV = nRT => T = \frac{pV}{nR} => \Delta T = \frac{\Delta (pV)}{nR} $$ Widzimy, że w lewej przmeianie iloczyn pV wzrósł o p1V1, stąd deltaT = p1V1 w tym przypadku, a w przemianie górnej iloczyn ten wzrósł o 4p1V1 (wystarczy policzyć kratki na wykresie).
Jeżeli przekształcamy jakiś wzór w ten sposób jak tutaj Clapeyrona (podstawiamy deltę) to zawsze w przypadku iloczynu kilku zmiennych dajemy deltę z całego iloczynu tak jak tutaj (delta(pV)) a nie z osobna (delta*p*delta*V) czy to zależy? W tym wypadku rozumiem, że było by bez sensu postąpić inaczej, ale czy zawsze tak jest? Chodzi mi o ogólną zasadę takich przekształceń.
Chciałbym zaprosić Cię na darmowy webinar w najbliższą niedzielę o 20:00, dzięki któremu dowiesz się jak poprawić maturę próbną o ponad 50 pkt. %.
Podczas webinaru:
Określimy szczegółowy plan pracy tydzień po tygodniu od teraz aż do matury majowej, dzięki czemu będziesz mógł poprawić wynik matury próbnej o ponad 50 pkt. %.
Zobaczysz jakich typów zadań spodziewać się na maturze, dzięki
czemu zaoszczędzisz mnóstwo czasu przy uczeniu się.
Poznasz 6 najlepszych technik nauki matematyki, dzięki którym
znajdziesz się w 1% najlepszych maturzystów (dane od tysięcy kursantów).
Dostaniesz niepowtarzalne prezenty, (m.in. PDF ze szczegółowym planem pracy tydzień po tygodniu aż do dnia matury) który pomogą Ci w uzyskaniu bardzo wysokiego wyniku na maturze z matematyki.
Webinar startuje za:
Dni
Godz
Min
Sek
Prośba o pomoc wysłana
Prośba o udzielenie pomocy została wysłana. Jeżeli post nie otrzyma odpowiedzi społeczności w ciągu dwóch dni, pomoc zostanie udzielona przez zespół Szkoły Maturzystów.
Najpierw trzeba ustalić, w których przemianach gaz pobierał ciepło. Miało to miejsce w przemianach, w których zwiększała się temperatura, a to w których przemianach zwiększała się temperatura można ustalić korzystając z równania Clapeyrona, bowiem pV/T = nR = const, a zatem temperatura rosłą tam, gdzie rósł iloczyn pV - z wykresu widzimy, że były to przemiany lewa oraz górna. No i teraz należy obliczyć stosunek tych ciepeł, dla obu można skorzystać ze wzoru: $$ Q = nc \Delta T $$ wrzucając za c albo cv albo cp w zależności od tego czy przemiana jest izochoryczna czy izobaryczna. Natomiast przyrost temperatury deltaT obliczymy tak jak zostało to podane w kryteriach, korzystając każdorazowo znów z równania Clapeyrona: $$ pV = nRT => T = \frac{pV}{nR} => \Delta T = \frac{\Delta (pV)}{nR} $$ Widzimy, że w lewej przmeianie iloczyn pV wzrósł o p1V1, stąd deltaT = p1V1 w tym przypadku, a w przemianie górnej iloczyn ten wzrósł o 4p1V1 (wystarczy policzyć kratki na wykresie).