adaganko 548 wyśw. 22-12-2021 14:09

praca domowa 14 zad 8.2a,b

 m


 a) We wzorze na sile Lorentza mamy sinus miedzy wektorem prędkosci, a wektorem indukcji. We większości zadań widzę, ze ten sinus jest rowny jeden, czy w takim wypadku trzeba to w ogole na maturze napisac? I czy moge prosic o przedstawienie na rysunku np. w tym zadaniu tego kąta 90 stopni?

b) Proszę o wyjaśnienie całego podpunktu.


fizyka Dodaj post do ulubionych Poproś o pomoc
s.gugula 23-12-2021 14:22

a) Jeśli jest to 90 stopni i sinus równy jest jeden to nic się nie stanie jeśli w ogóle się tego nie napisze na maturze, w końcu to przemnażanie przez jedynkę. Ciężko przedstawić jest to na tym rysunku, bo niestety kartka czy też tablica jest dwuwymiarowa, a rzecz dzieje się w trzech wymiarach ;) w każdym razie widzimy, że wektor prędkości jest zwrócony w prawo, znajduje się on w płaszczyźnie kartki. Natomiast wektor indukcji B jest prostopadły do płaszczyzny kartki, więc v i B są faktycznie do siebie prostopadłe. Pozwolę sobie podrzucić link do strony, na której można znaleźć analogiczny obrazek, tyle że przedstawiony w czymś a la 3D: https://www.naukowiec.org/wiedza/fizyka/sila-lorentza-sila-magnetyczna-_1042.html

b) Należałoby sprawdzić jakie siły działają na elektron, a jakie będą działały gdy zamiast elektronu wstawimy tam proton. Okazuje się, że w obu przypadkach działają dwie sił - elektryczna oraz siła Lorentza. Również w obu przypadkach siły te mają przeciwne do siebie zwroty (na elektron działa siła elektryczna w dół i siłą Lorentza w górę, a na proton są one ustawione przeciwnie). Znamy również wartości obu tych sił: $$ F_{el} = qE ; F_{L} = qvB $$ Jak widać obie zależą od wartości ładunku cząstki, pól E i B oraz od prędkości cząstki. Ponieważ ładunek zarówno elektronu jak i protonu co do wartości bezwzględnej jest ten sam, pola E i B się nie zmieniają, to aby proton poruszał się tak samo jak elektron (czyli aby działały również na niego równoważące się siły), to jego prędkość musi być taka sama jak elektronu.


Zadzwoń teraz Dotknij, aby się ze mną skontaktować.