2) Szybciej opiszę to słownie niż na rysunku, więc pozwolę sobie w taki sposób odpowiedzieć na to pytanie. Tak, siłą wypadkową będzie tu siła tarcia - działa ona przeciwnie do kierunku ruchu samochodu, czyli np. jeśli samochód jedzie w prawo, to tarcie działa w lewo. Oprócz tego pojawiają się oczywiście siła ciężkości samochodu (pionowo w dół) oraz siła reakcji podłoża (pionowo w górę), ale one się równoważą, stąd siłą wypadkową jest siła tarcia.
3) Tak - siła tarcia pełni rolę siły dośrodkowej (np. na oblodzonej jezdni jazda po rondzie może być bardzo trudna, bo będziemy mieli małe tarcie i samochód z dużą trudnością będzie skręcał). Aby to obliczyć trzeba przyrównać do siebie wartości obu tych sił, a zatem: $$ T = F_d => fmg = \frac{mv^2}{r} => v = \sqrt{fgr} \approx 9,9 m/s $$
Chciałbym zaprosić Cię na darmowy webinar w najbliższą niedzielę o 20:00, dzięki któremu dowiesz się jak poprawić maturę próbną o ponad 50 pkt. %.
Podczas webinaru:
Określimy szczegółowy plan pracy tydzień po tygodniu od teraz aż do matury majowej, dzięki czemu będziesz mógł poprawić wynik matury próbnej o ponad 50 pkt. %.
Zobaczysz jakich typów zadań spodziewać się na maturze, dzięki
czemu zaoszczędzisz mnóstwo czasu przy uczeniu się.
Poznasz 6 najlepszych technik nauki matematyki, dzięki którym
znajdziesz się w 1% najlepszych maturzystów (dane od tysięcy kursantów).
Dostaniesz niepowtarzalne prezenty, (m.in. PDF ze szczegółowym planem pracy tydzień po tygodniu aż do dnia matury) który pomogą Ci w uzyskaniu bardzo wysokiego wyniku na maturze z matematyki.
Webinar startuje za:
Dni
Godz
Min
Sek
Prośba o pomoc wysłana
Prośba o udzielenie pomocy została wysłana. Jeżeli post nie otrzyma odpowiedzi społeczności w ciągu dwóch dni, pomoc zostanie udzielona przez zespół Szkoły Maturzystów.
2) Szybciej opiszę to słownie niż na rysunku, więc pozwolę sobie w taki sposób odpowiedzieć na to pytanie. Tak, siłą wypadkową będzie tu siła tarcia - działa ona przeciwnie do kierunku ruchu samochodu, czyli np. jeśli samochód jedzie w prawo, to tarcie działa w lewo. Oprócz tego pojawiają się oczywiście siła ciężkości samochodu (pionowo w dół) oraz siła reakcji podłoża (pionowo w górę), ale one się równoważą, stąd siłą wypadkową jest siła tarcia.
3) Tak - siła tarcia pełni rolę siły dośrodkowej (np. na oblodzonej jezdni jazda po rondzie może być bardzo trudna, bo będziemy mieli małe tarcie i samochód z dużą trudnością będzie skręcał). Aby to obliczyć trzeba przyrównać do siebie wartości obu tych sił, a zatem: $$ T = F_d => fmg = \frac{mv^2}{r} => v = \sqrt{fgr} \approx 9,9 m/s $$