2) Szybciej opiszę to słownie niż na rysunku, więc pozwolę sobie w taki sposób odpowiedzieć na to pytanie. Tak, siłą wypadkową będzie tu siła tarcia - działa ona przeciwnie do kierunku ruchu samochodu, czyli np. jeśli samochód jedzie w prawo, to tarcie działa w lewo. Oprócz tego pojawiają się oczywiście siła ciężkości samochodu (pionowo w dół) oraz siła reakcji podłoża (pionowo w górę), ale one się równoważą, stąd siłą wypadkową jest siła tarcia.
3) Tak - siła tarcia pełni rolę siły dośrodkowej (np. na oblodzonej jezdni jazda po rondzie może być bardzo trudna, bo będziemy mieli małe tarcie i samochód z dużą trudnością będzie skręcał). Aby to obliczyć trzeba przyrównać do siebie wartości obu tych sił, a zatem: $$ T = F_d => fmg = \frac{mv^2}{r} => v = \sqrt{fgr} \approx 9,9 m/s $$
2) Szybciej opiszę to słownie niż na rysunku, więc pozwolę sobie w taki sposób odpowiedzieć na to pytanie. Tak, siłą wypadkową będzie tu siła tarcia - działa ona przeciwnie do kierunku ruchu samochodu, czyli np. jeśli samochód jedzie w prawo, to tarcie działa w lewo. Oprócz tego pojawiają się oczywiście siła ciężkości samochodu (pionowo w dół) oraz siła reakcji podłoża (pionowo w górę), ale one się równoważą, stąd siłą wypadkową jest siła tarcia.
3) Tak - siła tarcia pełni rolę siły dośrodkowej (np. na oblodzonej jezdni jazda po rondzie może być bardzo trudna, bo będziemy mieli małe tarcie i samochód z dużą trudnością będzie skręcał). Aby to obliczyć trzeba przyrównać do siebie wartości obu tych sił, a zatem: $$ T = F_d => fmg = \frac{mv^2}{r} => v = \sqrt{fgr} \approx 9,9 m/s $$