Mógłby mi ktoś wyjaśnić, jak dokładnie wygląda sytuacja z podpunktu 3? I co by się stało, gdybyśmy uwzględnili pole magnetyczne powstałe wskutek zjawiska indukcji?
fizyka magnetyzm pole magnetyczneDodaj post do ulubionychPoproś o pomoc
Trzeba najpierw ustalić, w którą stronę płynie prąd przez szyny i pręt (to tak naprawdę musimy już zrobić w podpunkcie pierwszym całego zadania) - okazuje się, że prąd płynie przez pręt w dół, czyli przez ten obwód złożony z pręta i szyn prąd płynie przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Jeśli tak, to mamy do czynienia niejako z pętlą z prądem, a wiemy, że taka pętla z prądem jest źródłem nowego pola magnetycznego - jego kierunek i zwrot we wnętrzu tejże pętli (czyli tu w punkcie A) ustalimy na podstawie reguł prawej dłoni (kciuk jak prąd, a zgięte palce wskażą nam kierunek i zwrot B). Okaże się, że kierunek i zwrot wygenerowanego wektora B jest taki sam jak kierunek i zwrot zewnętrznego, istniejącego już pola B.
Należało tu pominąć wyindukowane pole magnetycznego, bo akurat w jego przypadku kierunek i zwrot byłby przeciwny (więc żeby polecenie było jednoznaczne, to należało to zwyczajnie pominąć) - to z kolei wynika z reguł Lenza, która mówiła w dużym skrócie, że efekt przeciwdziała przyczynie.
Chciałbym zaprosić Cię na darmowy webinar w najbliższą niedzielę o 20:00, dzięki któremu dowiesz się jak poprawić maturę próbną o ponad 50 pkt. %.
Podczas webinaru:
Określimy szczegółowy plan pracy tydzień po tygodniu od teraz aż do matury majowej, dzięki czemu będziesz mógł poprawić wynik matury próbnej o ponad 50 pkt. %.
Zobaczysz jakich typów zadań spodziewać się na maturze, dzięki
czemu zaoszczędzisz mnóstwo czasu przy uczeniu się.
Poznasz 6 najlepszych technik nauki matematyki, dzięki którym
znajdziesz się w 1% najlepszych maturzystów (dane od tysięcy kursantów).
Dostaniesz niepowtarzalne prezenty, (m.in. PDF ze szczegółowym planem pracy tydzień po tygodniu aż do dnia matury) który pomogą Ci w uzyskaniu bardzo wysokiego wyniku na maturze z matematyki.
Webinar startuje za:
Dni
Godz
Min
Sek
Prośba o pomoc wysłana
Prośba o udzielenie pomocy została wysłana. Jeżeli post nie otrzyma odpowiedzi społeczności w ciągu dwóch dni, pomoc zostanie udzielona przez zespół Szkoły Maturzystów.
Trzeba najpierw ustalić, w którą stronę płynie prąd przez szyny i pręt (to tak naprawdę musimy już zrobić w podpunkcie pierwszym całego zadania) - okazuje się, że prąd płynie przez pręt w dół, czyli przez ten obwód złożony z pręta i szyn prąd płynie przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Jeśli tak, to mamy do czynienia niejako z pętlą z prądem, a wiemy, że taka pętla z prądem jest źródłem nowego pola magnetycznego - jego kierunek i zwrot we wnętrzu tejże pętli (czyli tu w punkcie A) ustalimy na podstawie reguł prawej dłoni (kciuk jak prąd, a zgięte palce wskażą nam kierunek i zwrot B). Okaże się, że kierunek i zwrot wygenerowanego wektora B jest taki sam jak kierunek i zwrot zewnętrznego, istniejącego już pola B.
Należało tu pominąć wyindukowane pole magnetycznego, bo akurat w jego przypadku kierunek i zwrot byłby przeciwny (więc żeby polecenie było jednoznaczne, to należało to zwyczajnie pominąć) - to z kolei wynika z reguł Lenza, która mówiła w dużym skrócie, że efekt przeciwdziała przyczynie.