Pociąg porusza się ruchem przyspieszonym, więc czas mijania go przez kolejne wagony będzie coraz krótszy (bo będą się one poruszały coraz szybciej). Należy tu zatem skorzystać z równań kinematycznych dla ruchu jednostajnie przyspieszonego, a zatem prędkość po czasie t to: v = v0 + at, a droga przebyta po czasie t to: s = v0t + at^2/2. Możemy sobie założyć teraz, że długośc jednego wagonu to np. d. A zatem dla pierwszego wagonu możemy napisać następujące równanie: d = at^2/2, gdzie t = 10 s. Wiemy jednocześnie, że z tego wzoru wynika, iż t = pierw(2d/a). Możemy teraz wykorzystując to samo równanie obliczyć czas mijania chłopca przez wszystkie 5 wagonów oraz czas mijania go przez pierwsze cztery wagony i jeśli odejmiemy te czasy od siebie to dostaniemy czas mijania go przez ostatni wagon. Dostajemy zatem równania: $$ 5d = \frac{at_5^2}{2} \; oraz \; 4d = \frac{at_4^2}{2} $$ Rozwiązując ów układ wyliczymy t5 i t4, a po odjęciu ich od siebie dostaniemy ich zależność od a oraz d. Wiedząc, że t = 10 s = pierw(2d/a), obliczymy, że t5 - t4 = 10*(pierw(5) - 2), a to jest w przybliżeniu równe 2,36.
W rozwiązaniach podany jest nieco inny sposób, ale też prowadzący do tego samego wyniku, jednakże ten podany przeze mnie wydaje mi się bardziej naturalny i korzystamy w nim jedynie z dwóch równań kinematycznych, o których mówiliśmy na zajęciach (te dwa równania tak na dobrą sprawę załatwiają nam całą kinematykę :)).
Chciałbym zaprosić Cię na darmowy webinar w najbliższą niedzielę o 20:00, dzięki któremu dowiesz się jak poprawić maturę próbną o ponad 50 pkt. %.
Podczas webinaru:
Określimy szczegółowy plan pracy tydzień po tygodniu od teraz aż do matury majowej, dzięki czemu będziesz mógł poprawić wynik matury próbnej o ponad 50 pkt. %.
Zobaczysz jakich typów zadań spodziewać się na maturze, dzięki
czemu zaoszczędzisz mnóstwo czasu przy uczeniu się.
Poznasz 6 najlepszych technik nauki matematyki, dzięki którym
znajdziesz się w 1% najlepszych maturzystów (dane od tysięcy kursantów).
Dostaniesz niepowtarzalne prezenty, (m.in. PDF ze szczegółowym planem pracy tydzień po tygodniu aż do dnia matury) który pomogą Ci w uzyskaniu bardzo wysokiego wyniku na maturze z matematyki.
Webinar startuje za:
Dni
Godz
Min
Sek
Prośba o pomoc wysłana
Prośba o udzielenie pomocy została wysłana. Jeżeli post nie otrzyma odpowiedzi społeczności w ciągu dwóch dni, pomoc zostanie udzielona przez zespół Szkoły Maturzystów.
Pociąg porusza się ruchem przyspieszonym, więc czas mijania go przez kolejne wagony będzie coraz krótszy (bo będą się one poruszały coraz szybciej). Należy tu zatem skorzystać z równań kinematycznych dla ruchu jednostajnie przyspieszonego, a zatem prędkość po czasie t to: v = v0 + at, a droga przebyta po czasie t to: s = v0t + at^2/2. Możemy sobie założyć teraz, że długośc jednego wagonu to np. d. A zatem dla pierwszego wagonu możemy napisać następujące równanie: d = at^2/2, gdzie t = 10 s. Wiemy jednocześnie, że z tego wzoru wynika, iż t = pierw(2d/a). Możemy teraz wykorzystując to samo równanie obliczyć czas mijania chłopca przez wszystkie 5 wagonów oraz czas mijania go przez pierwsze cztery wagony i jeśli odejmiemy te czasy od siebie to dostaniemy czas mijania go przez ostatni wagon. Dostajemy zatem równania: $$ 5d = \frac{at_5^2}{2} \; oraz \; 4d = \frac{at_4^2}{2} $$ Rozwiązując ów układ wyliczymy t5 i t4, a po odjęciu ich od siebie dostaniemy ich zależność od a oraz d. Wiedząc, że t = 10 s = pierw(2d/a), obliczymy, że t5 - t4 = 10*(pierw(5) - 2), a to jest w przybliżeniu równe 2,36.
W rozwiązaniach podany jest nieco inny sposób, ale też prowadzący do tego samego wyniku, jednakże ten podany przeze mnie wydaje mi się bardziej naturalny i korzystamy w nim jedynie z dwóch równań kinematycznych, o których mówiliśmy na zajęciach (te dwa równania tak na dobrą sprawę załatwiają nam całą kinematykę :)).
W razie dalszych pytań pisz śmiało.