Czy mógłby mi ktoś pomóc w wytłumaczeniu reguły prawej ręki? Nie wychodzi mi tak jak na załączonym rysunku. Kierując kciuk zgodnie z , I’ reszta dłoni skierowana jest wewnętrzną czy zewnętrzną stroną dłoni ? I jak wychodzi z tej reguły B ?
ElektromagnetyzmDodaj post do ulubionychPoproś o pomoc
Tutaj nie posługujemy się regułą prawej dłoni - ona się przydaje w wyznaczaniu kierunku i zwrotu pola B wytworzonego przez prąd płynący w przewodniku. Tu natomiast należy się posłużyć regułą pozwalającą na wyznaczenie siły Lorentza, a to jest np. reguła śruby prawoskrętnej albo reguła lewej dłoni. Przy czym tutaj wiemy już, że siła Lorentza musiała być zwrócona w lewo, bo do lewej części przewodnika przemieściły się elektrony. Na podstawie tego, że znamy wektor siły Lorentza możemy z kolei wyznaczyć kierunek i zwrot pola B. Trzeba jeszcze wcześniej zauważyć, że prędkość elektronów jest zwrócona przeciwnie do natężenia prądu I, czyli "w górę" przewodnika. I teraz np. stosując regułę śruby prawoskrętnej: kręcąc śrubą od wektora v do wektora B, śruba ma się wykręcać w prawo (bo ładunek elektrony jest ujemny, więc musi to być zwrot przeciwny do siły Lorentza). A zatem B musi być w górę. Ewentualnie można np. użyć reguły lewej dłoni. Układamy cztery palce lewej dłoni tak jak ułożony jest wektor prędkości elektronów, a wektor B ma przebijać wnętrze lewej dłoni. Odchylony kciuk ma wtedy wskazać zwrot w prawo (znów przeciwny do siły Lorentza bo ładunek elektronów jest ujemny). Aby tak było, to dłoń musi być ułożona grzbietem w górę, więc w górę zwrócony jest wektor B.
Chciałbym zaprosić Cię na darmowy webinar w najbliższą niedzielę o 20:00, dzięki któremu dowiesz się jak poprawić maturę próbną o ponad 50 pkt. %.
Podczas webinaru:
Określimy szczegółowy plan pracy tydzień po tygodniu od teraz aż do matury majowej, dzięki czemu będziesz mógł poprawić wynik matury próbnej o ponad 50 pkt. %.
Zobaczysz jakich typów zadań spodziewać się na maturze, dzięki
czemu zaoszczędzisz mnóstwo czasu przy uczeniu się.
Poznasz 6 najlepszych technik nauki matematyki, dzięki którym
znajdziesz się w 1% najlepszych maturzystów (dane od tysięcy kursantów).
Dostaniesz niepowtarzalne prezenty, (m.in. PDF ze szczegółowym planem pracy tydzień po tygodniu aż do dnia matury) który pomogą Ci w uzyskaniu bardzo wysokiego wyniku na maturze z matematyki.
Webinar startuje za:
Dni
Godz
Min
Sek
Prośba o pomoc wysłana
Prośba o udzielenie pomocy została wysłana. Jeżeli post nie otrzyma odpowiedzi społeczności w ciągu dwóch dni, pomoc zostanie udzielona przez zespół Szkoły Maturzystów.
Tutaj nie posługujemy się regułą prawej dłoni - ona się przydaje w wyznaczaniu kierunku i zwrotu pola B wytworzonego przez prąd płynący w przewodniku. Tu natomiast należy się posłużyć regułą pozwalającą na wyznaczenie siły Lorentza, a to jest np. reguła śruby prawoskrętnej albo reguła lewej dłoni. Przy czym tutaj wiemy już, że siła Lorentza musiała być zwrócona w lewo, bo do lewej części przewodnika przemieściły się elektrony. Na podstawie tego, że znamy wektor siły Lorentza możemy z kolei wyznaczyć kierunek i zwrot pola B. Trzeba jeszcze wcześniej zauważyć, że prędkość elektronów jest zwrócona przeciwnie do natężenia prądu I, czyli "w górę" przewodnika. I teraz np. stosując regułę śruby prawoskrętnej: kręcąc śrubą od wektora v do wektora B, śruba ma się wykręcać w prawo (bo ładunek elektrony jest ujemny, więc musi to być zwrot przeciwny do siły Lorentza). A zatem B musi być w górę. Ewentualnie można np. użyć reguły lewej dłoni. Układamy cztery palce lewej dłoni tak jak ułożony jest wektor prędkości elektronów, a wektor B ma przebijać wnętrze lewej dłoni. Odchylony kciuk ma wtedy wskazać zwrot w prawo (znów przeciwny do siły Lorentza bo ładunek elektronów jest ujemny). Aby tak było, to dłoń musi być ułożona grzbietem w górę, więc w górę zwrócony jest wektor B.