kvba 334 wyśw. 26-04-2022 01:14

fizyka pytania



Z góry przepraszam za dużo pytań, nie liczę na dostanie wszystkich odpowiedzi, ale chociaż kilka :)


1.4 arkusz 1 dobrze rozumiem, że jest niejednostajnie zmienny, ponieważ działa siła oporu, która zmienia się w zależności od prędkości?

2.2 arkusz 2 chodzi o to, że najpierw zwolni do prędkości, na której będzie krążyć po orbicie, a potem przyspieszy, żeby się na niej utrzymać?

5. arkusz 2 jak to wyliczyć?

7. arkusz 2 dlaczego siła naciągu liny jest wprost proporcjonalna do masy balonu i zależna od rozmiarów balonu?

6.2 arkusz 3 dlaczego rośnie kwadratowo?

2.4 arkusz 4  dlaczego jest to odp C, myślałem, że ta rakieta po prostu swobodnie spada, a to ze leci w poziomie to właśnie będzie parabola.

5.1 arkusz 4 pp2 chodziło o zasadę zachowania momentu pędu? Wtedy była by prawda?

5. arkusz 5 w jaki sposób robi sie to zadanie?

2.2 arkusz 6 co to znaczy straty energii w tym procesie i czemu to trzeba dodać, a nie odjąć?

5.2, arkusz 6 dlaczego jest to obraz pozorny? Myślałem ze jeśli obraz znajduje się po drugiej stronie soczewki to jest rzeczywisty

9.1 ppb arkusz 6 a to nie jest tak, ze jeśli powiększa sie objętość to gaz wykonuje ujemna prace?

2.1, arkusz 7 o co chodzi z tymi silami, dlaczego nie ma siły tarcia?

5.1 i 5.2 arkusz 7 skąd wziąć masę molową? Dlaczego ciśnienie sie nie zmieni?

10. arkusz 8 jeśli światło przechodzi pod kątem prostym to sie nie załamuje? jak to działa?




fizyka Dodaj post do ulubionych Poproś o pomoc
s.gugula 26-04-2022 13:16

1.4 - tak, z tego powodu siła wypadkowa jest zmienna, więc zmienne jest też przyspieszenie.

2.2 arkusz 2 - tam niestety nastąpiła pomyłka w odpowiedziach - bardzo za nią przepraszam - jest to wyjaśnione na nagraniu z tych zajęć (grupa PN lub WT, pierwsze zajęcia powtórzeniowe), mianowicie okazuje się, że prędkość, którą ma satelita jest większa od prędkości ucieczki, więc satelita zacznie oddalać się w nieskończoność od planety, a więc będzie ciągle zwalniać

5 arkusz 2 - można przypomnieć sobie/wyprowadzić, jakie zależności wiążą częstotliwości kolejnych harmonicznych w przypadku piszczałki jednostronnie zamkniętej (ro biliśmy to np. na zajęciach) - okazuje się, że częstotliwości kolejnych harmonicznych to nieparzyste wielokrotności częstotliwości podstawowej, czyli f2 = 3f1, f3 = 5f1, f4 = 7f1 itd. Na rysunku mamy trzecią  harmoniczną i jej częstotliwość to 1200 Hz, a zatem 5*f1 = 1200 Hz, stąd f1 = 240 Hz. Więc 240 Hz jest na pewno poprawną odpowiedzią i teraz należałoby sprawdzić która z pozostałych odpowiedzi jest nieparzystą wielokrotnością 240 Hz - okazuje się, że żadna z pozostałych nią nie jest ;)

7 - arkusz 2 - siłą naciągu nie jest wprost proporcjonalna do masy balonu (pierwsze zdanie jest fałszywe). A zależy od rozmiarów balonu, ponieważ na balon działają trzy siły - siła ciężkości, siła wyporu powietrza i siła naciągu nici. Siła naciągu jest zatem zależna od sił wyporu, a ta zależy od objętości balonu, zależy zatem też od jego wymiarów.

6.2 arkusz 3 - widać to z obliczeń ze wcześniejszego podpunktu - czas rośnie liniowo (1/3 s, 2/3 s, 1 s), a wartości strumienia rosną kwadratowo.

2.4 arkusz 4 - tak by było gdyby był to rzut poziomy - czyli w pionie ruch jednostajnie przyspieszony, a w poziomie ruch jednostajny, tu natomiast mamy zarówno w pionie, jak i poziomie ruch jednostajnie przyspieszony, a zatem w pionie możemy zapisać, że y = h - at^2/2, a w poziomie x = at^2/2 (te a są inne w pionie i poziomie) i stąd możemy wyznaczyć zależność pomiędzy y i x - okaże się, że jest to funkcja liniowa - znów zostało to wyprowadzone na naszych zajęciach, warto zerknąc na nagranie.

5.1 - tak, zasada zachowania momentu pędu

5 arkusz 5 - no cóż, można to wszystko obliczyć z praw Kirchhoffa przed i po zamknięciu klucza - wrzucam poniżej rysunek z tablicy z naszych zajęć powtórzeniowych (znów polecam zerknąc do nagrania, bo tam do zadanie jest zrobione):



s.gugula 26-04-2022 13:31

2.2 arkusz 6 - straty energii, czyli energia, która nie została spożytkowana na wykonanie tej czynności (tu podnoszenie), ale została jakoś rozproszona, np. w postaci ciepła itp. Dodajemy ją, bo wychodzi na to, że oprócz energii, którą musimy dostarczyć aby podnieść ciało, musieliśmy wydatkować trochę innej energii, która poszła na straty.

5.2 arkusz 6 - jeśli mamy jedną soczewkę to tak rzeczywiście jest, ale tu mamy układ soczewek, zresztą widzimy, że już dla samego okularu obraz jest jak najbardziej pozorny, bo przedmiot i obraz są po tej samej stronie. Obraz jest poza tym pozorny po prostu dlatego, że leży na przecięciu się przedłużeń promieni świetlnych. To hasło, że chodzi o obraz względem pierwotnego przedmiotu dotyczy bardziej cech odnoszących się do powiększenia i tego czy obraz jest prosty/odwrócony, choć może faktycznie powinno to zostać lepiej doprecyzowane w treści. Nie zmienia to jednak faktu, że obraz jest ewidentnie pozorny, bo leży na przecięciu przedłużeń promieni świetlnych.

9.1 - arkusz 6 - nie, gdy objętość się zwiększa to gaz wykonuje dodatnią pracę (rozszerza się). Praca wykonana nad gazem przez siły zewnętrzne jest faktycznie wówczas ujemna i to na dodatek jest ta praca, która widnieje we wzorze na I zasadę termodynamiki, ale należy pamiętać, że jest to wielkość przeciwna do pracy wykonywanej przez gaz.

2.1 arkusz 7 - jak najbardziej siła tarcia jest tam uwzględniona, ponieważ przedstawiona tam siła reakcji podłoża to tak na dobrą sprawę złożenie siły tarcia z jaką podłoże działa na motocyklistę w poziomie i siły reakcji z jaką podłoże działa na motocyklistę w pionie.

5.1 i 5.2 arkusz 7 - masę molową musimy umieć obliczyć sami wykorzystując kartę wzorów (jak na chemii), masa atomowa węgla to 12, więc jego masa molowa to 12 g/mol, masa atomowa tlenu to 16, więc jego masa molowa to 16 g/mol, więc masa molowa dwutlenku węgla to sumarycznie 44 g/mol. Ciśnienie się nie zmieni, ponieważ zawsze jak mamy do czynienia z przemianą, w której gaz jest zamknięty ruchomym, mogącym się swobodnie przemieszczać tłokiem, to przemiana jest izobaryczna - mówiliśmy o tym dokładniej (o ile pamiętam to chyba nawet udowodniliśmy to) na naszych zajęciach - nr. 8 lub 9, warto zerknąc na nagranie.

10. arkusz 8 - tak - kąt padania jest wówczas równy 0, światło się nie załamuje.