antula090 345 wyśw. 13-05-2022 21:27

matura 2018





Niezbyt rozumiem to rozwiązanie. Czy mógłby ktoś wytłumaczyć?


Pęd Dodaj post do ulubionych Poproś o pomoc
s.gugula 14-05-2022 15:37

Rozumiem, że chodzi o pp2? Trzeba w takich sytuacjach zawsze stosować zasadę zachowania pędu. W wyniku jego zastosowania dostajemy równanie z punktu 4). Natomiast drugą informacją w treści jest, że została w obu przypadkach wykonana taka sama praca. Musimy pamiętać, że w ogólności praca jest to zmiana energii danego ciała - tu przyjmujemy, że energia potencjalna grawitacji się nie zmienia (nie zmienia się wysokość na której znajduje się chłopiec), w związku z czym cała praca idzie na zmianę energii kinetycznej ciał w układzie. W pierwszym doświadczeniu zmienia sie jedynie energia kinetyczna jednego chłopca (bo odpycha się on od ściany) - dostajemy równanie z punktu 2), a w drugim zmienia się już energia kinetyczna obu chłopców - równanie 3). Wiążąc ze soba te dwa równania i równanie z zasady zachowania pędu dostajemy wynik.