Czy takie zadanie mogłoby być na maturze oraz dlaczego ramię momentu siły w odp jest 0.5b a nie połowa przękątnej do kwadrtatu? Słyszałem coś o metodzie efektywnego ramienia, czy to jest właśnie ten sposób i jak on dokładnie wygląda?
Takie zadanie nie pojawi się na tegorocznej maturze, bo II zasada dynamiki w ruchu obrotowym wypadła z wymagań. Ramię momentu jest zapisane jako 1/2 b, bo właśnie wykorzystano tę zasadę, o której wspomniałeś (nie sądzę, żeby była to jakaś oficjalna nazwa, ale to nieważne). Natomiast tej zasady wcale nie trzeba wykorzystywać - jak napisze się normalnie z definicji moment siły, to wtedy jako ramię weźmiemy właśnie połowę przekątnej jak zauważyłeś, ale trzeba to będzie jeszcze przemnożyć przez sinus kąta między ramieniem a siłą, a w tym przypadku będzie to 45 stopni, co efektywnie da właśnie taką sytuację jak gdyby wziąć tę długość 1/2b, ale przyjąć, że kąt jest 90 stopni (tu ma miejsce tak na dobrą sprawę rzutowanie prostokątne jednego odcinka na jakąś inną prostą).
Prośba o udzielenie pomocy została wysłana. Jeżeli post nie otrzyma odpowiedzi społeczności w ciągu dwóch dni, pomoc zostanie udzielona przez zespół Szkoły Maturzystów.
Takie zadanie nie pojawi się na tegorocznej maturze, bo II zasada dynamiki w ruchu obrotowym wypadła z wymagań. Ramię momentu jest zapisane jako 1/2 b, bo właśnie wykorzystano tę zasadę, o której wspomniałeś (nie sądzę, żeby była to jakaś oficjalna nazwa, ale to nieważne). Natomiast tej zasady wcale nie trzeba wykorzystywać - jak napisze się normalnie z definicji moment siły, to wtedy jako ramię weźmiemy właśnie połowę przekątnej jak zauważyłeś, ale trzeba to będzie jeszcze przemnożyć przez sinus kąta między ramieniem a siłą, a w tym przypadku będzie to 45 stopni, co efektywnie da właśnie taką sytuację jak gdyby wziąć tę długość 1/2b, ale przyjąć, że kąt jest 90 stopni (tu ma miejsce tak na dobrą sprawę rzutowanie prostokątne jednego odcinka na jakąś inną prostą).