Czy takie zadanie mogłoby być na maturze oraz dlaczego ramię momentu siły w odp jest 0.5b a nie połowa przękątnej do kwadrtatu? Słyszałem coś o metodzie efektywnego ramienia, czy to jest właśnie ten sposób i jak on dokładnie wygląda?
Takie zadanie nie pojawi się na tegorocznej maturze, bo II zasada dynamiki w ruchu obrotowym wypadła z wymagań. Ramię momentu jest zapisane jako 1/2 b, bo właśnie wykorzystano tę zasadę, o której wspomniałeś (nie sądzę, żeby była to jakaś oficjalna nazwa, ale to nieważne). Natomiast tej zasady wcale nie trzeba wykorzystywać - jak napisze się normalnie z definicji moment siły, to wtedy jako ramię weźmiemy właśnie połowę przekątnej jak zauważyłeś, ale trzeba to będzie jeszcze przemnożyć przez sinus kąta między ramieniem a siłą, a w tym przypadku będzie to 45 stopni, co efektywnie da właśnie taką sytuację jak gdyby wziąć tę długość 1/2b, ale przyjąć, że kąt jest 90 stopni (tu ma miejsce tak na dobrą sprawę rzutowanie prostokątne jednego odcinka na jakąś inną prostą).
Takie zadanie nie pojawi się na tegorocznej maturze, bo II zasada dynamiki w ruchu obrotowym wypadła z wymagań. Ramię momentu jest zapisane jako 1/2 b, bo właśnie wykorzystano tę zasadę, o której wspomniałeś (nie sądzę, żeby była to jakaś oficjalna nazwa, ale to nieważne). Natomiast tej zasady wcale nie trzeba wykorzystywać - jak napisze się normalnie z definicji moment siły, to wtedy jako ramię weźmiemy właśnie połowę przekątnej jak zauważyłeś, ale trzeba to będzie jeszcze przemnożyć przez sinus kąta między ramieniem a siłą, a w tym przypadku będzie to 45 stopni, co efektywnie da właśnie taką sytuację jak gdyby wziąć tę długość 1/2b, ale przyjąć, że kąt jest 90 stopni (tu ma miejsce tak na dobrą sprawę rzutowanie prostokątne jednego odcinka na jakąś inną prostą).