Dość trudny podpunkt i niestety jak na moje oko niezbyt jasno sformułowane polecenie. W każdym razie faktycznie wystarczy wiedzieć, że siła wzajemnego oddziaływania kul jest skierowana wzdłuż osi I (a tak jest, ponieważ na tej osi leży punkt styczności dwóch kul, poprzez który dochodzi właśnie do oddziaływania), ponieważ wiemy z drugiej zasady dynamiki (postać z siłą i pędem), że siłą oddziaływania jest proporcjonalna do zmiany pędu danego ciała - a zatem wektor zmiany pędu dla czy to jednej czy to drugiej kuli ma kierunek dokładnie taki sam jak siła oddziaływania, a zatem pęd kul zmienia się tylko wzdłuż osi I. Ponieważ oś II jest do niej prostopadła, to wzdłuż niej żadnej zmiany tego pędu nie ma, stąd też nie zmieniają się składowe prędkości kul ułożone wzdłuż osi II.
Zaznaczyłem na początku, że wg mnie polecenie nie jest dość jasno sformułowane, a odnosi się to np. do odpowiedzi A - bo oczywiście zasada zachowania pędu jest tu spełniona (jeśli nie ma żadnych dodatkowych sił zewnętrznych, ale nic na to nie wskazuje), natomiast my nawet nie musimy wiedzieć, że ona jest spełniona, żeby stwierdzić, że składowe prędkości wzdłuż osi II się nie zmieniają - do tego faktycznie wystarczy tylko wiedza, że siła działa wzdłuż osi I.
Chciałbym zaprosić Cię na darmowy webinar w najbliższą niedzielę o 20:00, dzięki któremu dowiesz się jak poprawić maturę próbną o ponad 50 pkt. %.
Podczas webinaru:
Określimy szczegółowy plan pracy tydzień po tygodniu od teraz aż do matury majowej, dzięki czemu będziesz mógł poprawić wynik matury próbnej o ponad 50 pkt. %.
Zobaczysz jakich typów zadań spodziewać się na maturze, dzięki
czemu zaoszczędzisz mnóstwo czasu przy uczeniu się.
Poznasz 6 najlepszych technik nauki matematyki, dzięki którym
znajdziesz się w 1% najlepszych maturzystów (dane od tysięcy kursantów).
Dostaniesz niepowtarzalne prezenty, (m.in. PDF ze szczegółowym planem pracy tydzień po tygodniu aż do dnia matury) który pomogą Ci w uzyskaniu bardzo wysokiego wyniku na maturze z matematyki.
Webinar startuje za:
Dni
Godz
Min
Sek
Prośba o pomoc wysłana
Prośba o udzielenie pomocy została wysłana. Jeżeli post nie otrzyma odpowiedzi społeczności w ciągu dwóch dni, pomoc zostanie udzielona przez zespół Szkoły Maturzystów.
Dość trudny podpunkt i niestety jak na moje oko niezbyt jasno sformułowane polecenie. W każdym razie faktycznie wystarczy wiedzieć, że siła wzajemnego oddziaływania kul jest skierowana wzdłuż osi I (a tak jest, ponieważ na tej osi leży punkt styczności dwóch kul, poprzez który dochodzi właśnie do oddziaływania), ponieważ wiemy z drugiej zasady dynamiki (postać z siłą i pędem), że siłą oddziaływania jest proporcjonalna do zmiany pędu danego ciała - a zatem wektor zmiany pędu dla czy to jednej czy to drugiej kuli ma kierunek dokładnie taki sam jak siła oddziaływania, a zatem pęd kul zmienia się tylko wzdłuż osi I. Ponieważ oś II jest do niej prostopadła, to wzdłuż niej żadnej zmiany tego pędu nie ma, stąd też nie zmieniają się składowe prędkości kul ułożone wzdłuż osi II.
Zaznaczyłem na początku, że wg mnie polecenie nie jest dość jasno sformułowane, a odnosi się to np. do odpowiedzi A - bo oczywiście zasada zachowania pędu jest tu spełniona (jeśli nie ma żadnych dodatkowych sił zewnętrznych, ale nic na to nie wskazuje), natomiast my nawet nie musimy wiedzieć, że ona jest spełniona, żeby stwierdzić, że składowe prędkości wzdłuż osi II się nie zmieniają - do tego faktycznie wystarczy tylko wiedza, że siła działa wzdłuż osi I.