Dzień dobry, zastanawia mnie jak rozwiązać zad 1.3., nie rozumiem dlaczego moja odpowiedz nie została uznana. W jaki sposób będzie też wyglądać sytuacja z zad 1.4?
matura próbnaDodaj post do ulubionychPoproś o pomoc
1.3: faktycznie trzeba tu oczywiście zastosować zasadę zachowania pędu, natomiast błędnie wyliczasz w niej prędkości obu ślizgaczy. Zauważmy, że np. dla pierwszego z nich nie powinnaś w liczniku wstawiać x1, czyli jego końcowego położenia, ale powinnaś wstawić tam drogę, którą on przebył w czasie t1, a ta droga to nie jest 1,87 m, bo zauważmy, że na początku ruchu nie znajdował się on w położeniu zerowym. Czyli poprawnie należałoby tam wstawić 1,87 m - 0,18 m (w przybliżeniu tyle wynosi początkowe położenie) = 1,69 m. Analogicznie, gdy klocki się już złączyły, to znów gdy wpisujemy ich prędkość, to powinniśmy dzielić przebytą przez nich drogę przez przedział czasu, w którym pokonanie tej drogi nastąpiło, czyli np. przebyta droga to 0,33 m (ostatnie położenie minus położenie w momencie złączenia) i odpowiadający jej czas to ok. 1,13 s. Dlatego też masa m2 wyjdzie inna.
Co do 1.4, to odpowiedź będzie taka, że prędkość będzie taka sama, bo wynika to z zasady zachowania pędu. Mówi ona bowiem, że jeśli na układ ciał nie działają żadne siły zewnętrzne, to pęd układu pozostaje bez zmian. Tu siły związane z oddziaływaniem magnetycznym nie są siłami zewnętrznymi (są siłami wewnętrznymi tego układu bo są one związane z wzajemnym oddziaływaniem ciał układu), więc w kontekście pędu układu nic one nie zmieniają.
Chciałbym zaprosić Cię na darmowy webinar w najbliższą niedzielę o 20:00, dzięki któremu dowiesz się jak poprawić maturę próbną o ponad 50 pkt. %.
Podczas webinaru:
Określimy szczegółowy plan pracy tydzień po tygodniu od teraz aż do matury majowej, dzięki czemu będziesz mógł poprawić wynik matury próbnej o ponad 50 pkt. %.
Zobaczysz jakich typów zadań spodziewać się na maturze, dzięki
czemu zaoszczędzisz mnóstwo czasu przy uczeniu się.
Poznasz 6 najlepszych technik nauki matematyki, dzięki którym
znajdziesz się w 1% najlepszych maturzystów (dane od tysięcy kursantów).
Dostaniesz niepowtarzalne prezenty, (m.in. PDF ze szczegółowym planem pracy tydzień po tygodniu aż do dnia matury) który pomogą Ci w uzyskaniu bardzo wysokiego wyniku na maturze z matematyki.
Webinar startuje za:
Dni
Godz
Min
Sek
Prośba o pomoc wysłana
Prośba o udzielenie pomocy została wysłana. Jeżeli post nie otrzyma odpowiedzi społeczności w ciągu dwóch dni, pomoc zostanie udzielona przez zespół Szkoły Maturzystów.
1.3: faktycznie trzeba tu oczywiście zastosować zasadę zachowania pędu, natomiast błędnie wyliczasz w niej prędkości obu ślizgaczy. Zauważmy, że np. dla pierwszego z nich nie powinnaś w liczniku wstawiać x1, czyli jego końcowego położenia, ale powinnaś wstawić tam drogę, którą on przebył w czasie t1, a ta droga to nie jest 1,87 m, bo zauważmy, że na początku ruchu nie znajdował się on w położeniu zerowym. Czyli poprawnie należałoby tam wstawić 1,87 m - 0,18 m (w przybliżeniu tyle wynosi początkowe położenie) = 1,69 m. Analogicznie, gdy klocki się już złączyły, to znów gdy wpisujemy ich prędkość, to powinniśmy dzielić przebytą przez nich drogę przez przedział czasu, w którym pokonanie tej drogi nastąpiło, czyli np. przebyta droga to 0,33 m (ostatnie położenie minus położenie w momencie złączenia) i odpowiadający jej czas to ok. 1,13 s. Dlatego też masa m2 wyjdzie inna.
Co do 1.4, to odpowiedź będzie taka, że prędkość będzie taka sama, bo wynika to z zasady zachowania pędu. Mówi ona bowiem, że jeśli na układ ciał nie działają żadne siły zewnętrzne, to pęd układu pozostaje bez zmian. Tu siły związane z oddziaływaniem magnetycznym nie są siłami zewnętrznymi (są siłami wewnętrznymi tego układu bo są one związane z wzajemnym oddziaływaniem ciał układu), więc w kontekście pędu układu nic one nie zmieniają.