Nie rozumiem zadania. Czy chodzi o to że rozłożenie mas wypływa jakoś inaczej na ruch czy jak to rozumieć? Wyznaczyłam sobie wzór że na równi pochyłej mgsina=ma więc a=gsina ale nie wiem czy to jest poprawne rozumowanie
Dla klocka w całości robimy to standardowo, czyli tak jak sama już sobie to rozpisałaś. Natomiast w przypadku auta należy się zorientować, że koła się toczą - mamy zatem w ich przypadku staczanie się z równi pochyłej bez poślizgu, a więc połaczenie ruchu obrotowego oraz postępowego w dół równi. Pozostała część auta wykonuje już jedynie ruch postępowy, który jest taki sam jak ruch postępowy kół (bo przecież koła i auto pozostają razem w całości, nie rozjeżdżają się). No i teraz pasowałoby przypomnieć sobie jak sytuacja wyglądałą w przypadku staczania się z równi - najłatwiej to rozważyć z punktu widzenia energetycznego - część początkowej energii potencjalnej idzie na energię ruchu postępowego, ale część na energię ruchu obrotowego, wobec czego przyspieszenie jest nieco mniejsze niż w przypadku wyłącznie ruchu postepowego (jak dla klocka). Wobec tego zdanie pierwsze jest fałszywe. W drugim zdaniu musimy się zastanowić co się stanie jeśli masę kół zwiększymy - wzrośnie nam moment bezwładności kół, co sprawi, że przyspieszenie jeszcze bardziej zmaleje, stąd drugie to też fałsz. Trzecie też jest fałszywe, bo w ruchu postepowym masa nie gra roli, co zresztą widać ze wzorów, które powyżej zapisałaś.
Chciałbym zaprosić Cię na darmowy webinar w najbliższą niedzielę o 20:00, dzięki któremu dowiesz się jak poprawić maturę próbną o ponad 50 pkt. %.
Podczas webinaru:
Określimy szczegółowy plan pracy tydzień po tygodniu od teraz aż do matury majowej, dzięki czemu będziesz mógł poprawić wynik matury próbnej o ponad 50 pkt. %.
Zobaczysz jakich typów zadań spodziewać się na maturze, dzięki
czemu zaoszczędzisz mnóstwo czasu przy uczeniu się.
Poznasz 6 najlepszych technik nauki matematyki, dzięki którym
znajdziesz się w 1% najlepszych maturzystów (dane od tysięcy kursantów).
Dostaniesz niepowtarzalne prezenty, (m.in. PDF ze szczegółowym planem pracy tydzień po tygodniu aż do dnia matury) który pomogą Ci w uzyskaniu bardzo wysokiego wyniku na maturze z matematyki.
Webinar startuje za:
Dni
Godz
Min
Sek
Prośba o pomoc wysłana
Prośba o udzielenie pomocy została wysłana. Jeżeli post nie otrzyma odpowiedzi społeczności w ciągu dwóch dni, pomoc zostanie udzielona przez zespół Szkoły Maturzystów.
Dla klocka w całości robimy to standardowo, czyli tak jak sama już sobie to rozpisałaś. Natomiast w przypadku auta należy się zorientować, że koła się toczą - mamy zatem w ich przypadku staczanie się z równi pochyłej bez poślizgu, a więc połaczenie ruchu obrotowego oraz postępowego w dół równi. Pozostała część auta wykonuje już jedynie ruch postępowy, który jest taki sam jak ruch postępowy kół (bo przecież koła i auto pozostają razem w całości, nie rozjeżdżają się). No i teraz pasowałoby przypomnieć sobie jak sytuacja wyglądałą w przypadku staczania się z równi - najłatwiej to rozważyć z punktu widzenia energetycznego - część początkowej energii potencjalnej idzie na energię ruchu postępowego, ale część na energię ruchu obrotowego, wobec czego przyspieszenie jest nieco mniejsze niż w przypadku wyłącznie ruchu postepowego (jak dla klocka). Wobec tego zdanie pierwsze jest fałszywe. W drugim zdaniu musimy się zastanowić co się stanie jeśli masę kół zwiększymy - wzrośnie nam moment bezwładności kół, co sprawi, że przyspieszenie jeszcze bardziej zmaleje, stąd drugie to też fałsz. Trzecie też jest fałszywe, bo w ruchu postepowym masa nie gra roli, co zresztą widać ze wzorów, które powyżej zapisałaś.