4.1 - jest to zjawisko podobne do tego, które analizowaliśmy na zajęciach w jednym z zadań maturalnych. W wyniku oddziaływania grawitacyjnego sondy z Jowiszem, prędkość sondy względem Słońca wzrasta, a prędkość Jowisza względem Słońca nieco maleje. Oczywiście musi być tu spełniona zasada zachowania energii mechanicznej, więc tę zasadę podałbym jako tę, na którą należy powołać się w treści zadania, a ściślej rzecz ujmując zgodnie z tym co napisałem wcześniej o prędkościach tych ciał, to efekt jest tak na dobrą sprawę taki jak w zderzeniu sprężystym tych dwóch ciał (oczywiście fizycznie żadne zderzenie tu nie następuje), mianowicie część energii kinetycznej Jowisza jest przekazywana sondzie.
Co do 4.2 - odpowiedzi to w istocie FPF, w zdaniu pierwszym jest fałsz, bo tak energię potencjalną obliczamy tylko gdy rozpatrujemy jakiś proces zachodzący bardzo blisko Ziemi, natomiast ogólnym wzorem na energię potencjalną jest ten: -GMm/r. Zdanie drugie jest prawdziwe, ponieważ wzrosła oczywiście prędkość sondy. Zdanie trzecie nie jest prawdą, bo teoretycznie dopiero nieskończenie daleko od Słońca dane ciało znajduje się poza jego wpływem grawitacyjnym.
Chciałbym zaprosić Cię na darmowy webinar w najbliższą niedzielę o 20:00, dzięki któremu dowiesz się jak poprawić maturę próbną o ponad 50 pkt. %.
Podczas webinaru:
Określimy szczegółowy plan pracy tydzień po tygodniu od teraz aż do matury majowej, dzięki czemu będziesz mógł poprawić wynik matury próbnej o ponad 50 pkt. %.
Zobaczysz jakich typów zadań spodziewać się na maturze, dzięki
czemu zaoszczędzisz mnóstwo czasu przy uczeniu się.
Poznasz 6 najlepszych technik nauki matematyki, dzięki którym
znajdziesz się w 1% najlepszych maturzystów (dane od tysięcy kursantów).
Dostaniesz niepowtarzalne prezenty, (m.in. PDF ze szczegółowym planem pracy tydzień po tygodniu aż do dnia matury) który pomogą Ci w uzyskaniu bardzo wysokiego wyniku na maturze z matematyki.
Webinar startuje za:
Dni
Godz
Min
Sek
Prośba o pomoc wysłana
Prośba o udzielenie pomocy została wysłana. Jeżeli post nie otrzyma odpowiedzi społeczności w ciągu dwóch dni, pomoc zostanie udzielona przez zespół Szkoły Maturzystów.
4.1 - jest to zjawisko podobne do tego, które analizowaliśmy na zajęciach w jednym z zadań maturalnych. W wyniku oddziaływania grawitacyjnego sondy z Jowiszem, prędkość sondy względem Słońca wzrasta, a prędkość Jowisza względem Słońca nieco maleje. Oczywiście musi być tu spełniona zasada zachowania energii mechanicznej, więc tę zasadę podałbym jako tę, na którą należy powołać się w treści zadania, a ściślej rzecz ujmując zgodnie z tym co napisałem wcześniej o prędkościach tych ciał, to efekt jest tak na dobrą sprawę taki jak w zderzeniu sprężystym tych dwóch ciał (oczywiście fizycznie żadne zderzenie tu nie następuje), mianowicie część energii kinetycznej Jowisza jest przekazywana sondzie.
Co do 4.2 - odpowiedzi to w istocie FPF, w zdaniu pierwszym jest fałsz, bo tak energię potencjalną obliczamy tylko gdy rozpatrujemy jakiś proces zachodzący bardzo blisko Ziemi, natomiast ogólnym wzorem na energię potencjalną jest ten: -GMm/r. Zdanie drugie jest prawdziwe, ponieważ wzrosła oczywiście prędkość sondy. Zdanie trzecie nie jest prawdą, bo teoretycznie dopiero nieskończenie daleko od Słońca dane ciało znajduje się poza jego wpływem grawitacyjnym.