Matylda 157 wyśw. 18-04-2024 10:09

Matura fizyka 2014 grudzień CKE



Dzień dobry, czy mogłabym prosić o wyjaśnienie jak robić tego typu zadania? 


fizyka wektory Dodaj post do ulubionych Poproś o pomoc
s.gugula 19-04-2024 12:34

Chodzi tutaj po prostu o dodanie do siebie wektorów v1 i v2 - bo w istocie wektor prędkości jabłka względem jezdni będzie złożeniem (czyli sumą wektorową) wektorów prędkości samochodu względem jezdni i prędkości jabłka względem samochodu. Podobna sytuacja ma miejsce np. w przypadku łodzi poruszającej się po rzece. Prędkość łodzi względem brzegu to suma wektorowa prędkości rzeki względem brzegu i prędkości łodzi względem wody.

Pozwoliłem sobie załączyć rozwiązanie podane przez CKE - trzeba tu zatem po prostu dorysować wektor v2 (o dowolnej długości) pod kątem 45 stopni do tyłu względem v1 i następnie dodać te dwa wektory do siebie.



Matylda 19-04-2024 15:27

dalej nie rozumiem wzgledem czego wyznaczamy wektor predkosci jablka i dlaczego?:(


s.gugula 19-04-2024 18:39

Naszym zadaniem jest wyznaczenie prędkości jabłka względem jezdni (ziemi) - zgodnie z treścią, czyli wyznaczenie wektora v na rysunku, który wrzuciłem w poprzednim komentarzu. Ale żeby to zrobić, to musimy oczywiście wiedzieć jaki wektor prędkości ma jabłko względem samego samochodu, z którego zostało wyrzucone - a to mamy opisane w treści, że to 45 stopni "do tyłu" względem samochodu - dlatego właśnie wektor v2 jest ułożony tak względem wektora v1.

No i teraz trzeba po prostu już to wiedzieć, że prędkość jabłka względem ziemi = prędkość samochodu względem ziemi + prędkość jabłka względem samochodu, pamiętajmy jednak, że chodzi tu o dodawanie wektorów! Czyli przekładając to na wektory dostajemy: v = v1 + v2 (wektorowo).

Tak samo było z tą łodzią o czym wposminałem w poprzenidm komentarzu: prędkość łodzi względem brzegu = prędkość łodzi względem wody + prędkość wody względem brzegu (wektorowo).

Innym przykładem mógłby być np. człowiek poruszający się na ruchomych już schodach. Prędkość człowieka względem "sklepu" = prędkość schodów względem "sklepu" + prędkość człowieka względem schodów (wektorowo).