1.3. Oblicz maksymalną bezpieczną prędkość na rondzie, jeżeli tor jazdy jest okręgiem o promieniu 20 m, a współczynnik tarcia opon o jezdnię wynosi 0,5. Jezdnia jest pozioma i płaska, a samochód należy traktować jako punkt materialny
Dlaczego możemy przyrównać do siebie wartość siły dośrodkowej i siły tarcia? Czy siła tarcia nie działa w kierunku prostopadłym do siły dośrodkowej?
Dziękuję, już rozumiem
W przypadku ruchu po okręgu siła tarcia zawsze będzie zwrócona własnie do środka okręgu - ona będzie pełnić rolę siły dośrodkowej. Łatwiej wyobrazić jest to sobie być może rozpatrując sytuację w nieinercjalnym układzie odniesienia - mianowicie podczas skręcania na samochód będzie działała siła odśrodkowa (siła bezwładności), która będzie próbowała wyrzucić samochód na zewnątrz ronda. Przeciwstawiać się jej będzie własnie siła tarcia opon samochodu o asfalt, która skierowana zatem musi być do środka okręgu (gdyby jej nie było, czy np. byłą znikomo mała, np. na bardzo śliskiej nawierzchni, to w istocie samochód zostałby wówczas wyrzucony na zewnątrz).