1) W istocie nie ma wyskalowanej tu osi położenia i zapewne gdyby było to zadanie maturalne to wartości liczbowe normalnie by się tam pojawiły, ale tak się składa, że aby zrobić podpunkt pierwszy to nie są one nam potrzebne. Z charakterów obu wykresów możemy bowiem wywnioskować, który z piechurów poruszał się z większą prędkością, a na podstawie tego, że poruszali się oni w przeciwne strony (jeden wykres jest funkcją rosnącą, a drugi malejącą) możemy stwierdzić, że ich prędkość względna będzie sumą ich wartości prędkości. Stąd wywnioskujemy, która odpowiedź jest prawidłowa, nawet nie znając zawczasu skali na osi pionowej.
2) Zdanie 2: moment mijania się piechurów to moment, w którym ich położenia są takie same. Jest to zatem na wykresie punkt, w którym przecinają się obie proste. Możemy odczytać dla tego punktu czas i na tej podstawie stwierdzić czy to zdanie jest prawdziwe.
Zdanie 3: Druga minuta to przedział czasu od momentu t = 1 min do momentu t = 2 min. Trzeba zatem odczytać dla tych dwóch momentów położenie piechura nr 2, odjąć je od siebie i zobaczyć czy w istocie jest to "nieco ponad 200 m". Oczywiście, aby to stwierdzić potrzebna będzie nam już znajomość skali na osi pionowej, a tę możemy wywnioskować (a raczej obliczyć) już na podstawie odpowiedzi jaką uzyskamy w pp 1) (wyjdzie, że 1 kratka w pionie to 100 m).
Chciałbym zaprosić Cię na darmowy webinar w najbliższą niedzielę o 20:00, dzięki któremu dowiesz się jak poprawić maturę próbną o ponad 50 pkt. %.
Podczas webinaru:
Określimy szczegółowy plan pracy tydzień po tygodniu od teraz aż do matury majowej, dzięki czemu będziesz mógł poprawić wynik matury próbnej o ponad 50 pkt. %.
Zobaczysz jakich typów zadań spodziewać się na maturze, dzięki
czemu zaoszczędzisz mnóstwo czasu przy uczeniu się.
Poznasz 6 najlepszych technik nauki matematyki, dzięki którym
znajdziesz się w 1% najlepszych maturzystów (dane od tysięcy kursantów).
Dostaniesz niepowtarzalne prezenty, (m.in. PDF ze szczegółowym planem pracy tydzień po tygodniu aż do dnia matury) który pomogą Ci w uzyskaniu bardzo wysokiego wyniku na maturze z matematyki.
Webinar startuje za:
Dni
Godz
Min
Sek
Prośba o pomoc wysłana
Prośba o udzielenie pomocy została wysłana. Jeżeli post nie otrzyma odpowiedzi społeczności w ciągu dwóch dni, pomoc zostanie udzielona przez zespół Szkoły Maturzystów.
1) W istocie nie ma wyskalowanej tu osi położenia i zapewne gdyby było to zadanie maturalne to wartości liczbowe normalnie by się tam pojawiły, ale tak się składa, że aby zrobić podpunkt pierwszy to nie są one nam potrzebne. Z charakterów obu wykresów możemy bowiem wywnioskować, który z piechurów poruszał się z większą prędkością, a na podstawie tego, że poruszali się oni w przeciwne strony (jeden wykres jest funkcją rosnącą, a drugi malejącą) możemy stwierdzić, że ich prędkość względna będzie sumą ich wartości prędkości. Stąd wywnioskujemy, która odpowiedź jest prawidłowa, nawet nie znając zawczasu skali na osi pionowej.
2) Zdanie 2: moment mijania się piechurów to moment, w którym ich położenia są takie same. Jest to zatem na wykresie punkt, w którym przecinają się obie proste. Możemy odczytać dla tego punktu czas i na tej podstawie stwierdzić czy to zdanie jest prawdziwe.
Zdanie 3: Druga minuta to przedział czasu od momentu t = 1 min do momentu t = 2 min. Trzeba zatem odczytać dla tych dwóch momentów położenie piechura nr 2, odjąć je od siebie i zobaczyć czy w istocie jest to "nieco ponad 200 m". Oczywiście, aby to stwierdzić potrzebna będzie nam już znajomość skali na osi pionowej, a tę możemy wywnioskować (a raczej obliczyć) już na podstawie odpowiedzi jaką uzyskamy w pp 1) (wyjdzie, że 1 kratka w pionie to 100 m).