Dlaczego nie ma występuje tutaj energia kinetyczna ruchu postępowego(z tego co widzę w odpowiedziach)? Przeciez z treści nie wiadomo czy to kolo zamachowe się porusza, czy też nie. A nawet może się poruszać z całym żyrobusem.
Czyli w układzie nieinercjalnym tak by to wyglądało. A jak by było w układzie inercjalnym?
W układzie związanym np. z ziemią zwyczajnie energia byłaby zachowana, natomiast energia kinetyczna ruchu postępowego całego autobusu byłaby jakaś, a energia kinetyczna ruchu obrotowego koła byłaby też jakaś (własnie taka jaką obliczylibyśmy tym pierwszym sposobem) i sumarycznie te energie dałyby początkową energię kinetyczną koła.
Czyli w tym zadaniu nie wprost powiedziane jest, że trzeba je rozpatrywać w układzie nieinercjalnym? Bo przecież dla układu inercjalnego: Ekin,post,autobusu+Ekinobr,koła nie da nam tego co w układzie nieinercjalnym(samo Ekin,obr,koła).
Dostaniemy dokładnie to samo :) jeśli chcesz to możesz przyjąć, że autobus porusza się z jakąś np. stałą prędkością i ma stałą masę. Ale musisz przyjąć warunki podane w treści, czyli to, że początkowa szybkość obrotów to 20 000 obrotów na minutę i końcowa to 10 000 obrotów. Nieważne, w którym układzie to rozważysz to obliczenia związane z kołem dadzą Ci te same wyniki. Zresztą w pp1) w ogóle do obliczenia jest tylko początkowa energia kinetyczna koła, nie ma tam nawet potrzeby angażownaia w to autobusu ;)
Myślę, że w tym przypadku rozpatrywanie tego przypadku w układzie nieinercjalnym jest dużo wygodniejsze. Dziękuję :D
No właśnie tutaj pojawia się energia kinetyczna ruchu postępowego i to jest energia związana z ruchem autobusu. Czyli energia kinetyczna ruchu obrotowego samego koła jest przeznaczana na energię kinetyczną ruchu postępowego całego autobusu. Natomiast środek masy koła przemieszcza się razem z autobusem, więc możemy przyjąć, że opisujemy tę sytuację w układzie odniesienia związanym z autobusem, a względem niego koło się nie porusza. Interesuje nas tu zatem jedynie zmiana energii kinetycznej ruchu obrotowego koła.