W pierwszej kolejności należy zrozumieć co się dzieje w opisywanej sytuacji. Przede wszystkim zauważmy, że gdyby pociąg spoczywał, to oczywiście otwór wlotowy i wylotowy kuli nie byłyby w ogóle przesunięte względem siebie (kula przeleciałaby prostopadle przez wagon i opuściła go przez otwór dokładnie naprzeciwko otworu wlotowego).
Ponieważ jednak wagon się porusza, to po wleceniu kuli do wagonu, zanim dotrze ona do przeciwległej jego ściany, to sam wagon zdąży się już przemieścić - zgodnie z treścią przemieszczenie wagonu w tym czasie wynosi s, bo takie właśnie jest przesunięcie otworów względem siebie. Oznacza to, że w pewnym czasie t kula pokona odległość równą d (szerokość wagonu) i w tym samym czasie równym t sam wagon pokona odległość równą s. Zarówno ruch wagonu jak i kuli są jednostajne, możemy zatem zastosować ten najprostszy wzór uzależniający od siebie drogę, prędkość i czas w takim ruchu. Przyrównując do siebie czasy t z obu ruchów dostaniemy prędkość pociągu (wagonu).
Prośba o udzielenie pomocy została wysłana. Jeżeli post nie otrzyma odpowiedzi społeczności w ciągu dwóch dni, pomoc zostanie udzielona przez zespół Szkoły Maturzystów.
W pierwszej kolejności należy zrozumieć co się dzieje w opisywanej sytuacji. Przede wszystkim zauważmy, że gdyby pociąg spoczywał, to oczywiście otwór wlotowy i wylotowy kuli nie byłyby w ogóle przesunięte względem siebie (kula przeleciałaby prostopadle przez wagon i opuściła go przez otwór dokładnie naprzeciwko otworu wlotowego).
Ponieważ jednak wagon się porusza, to po wleceniu kuli do wagonu, zanim dotrze ona do przeciwległej jego ściany, to sam wagon zdąży się już przemieścić - zgodnie z treścią przemieszczenie wagonu w tym czasie wynosi s, bo takie właśnie jest przesunięcie otworów względem siebie. Oznacza to, że w pewnym czasie t kula pokona odległość równą d (szerokość wagonu) i w tym samym czasie równym t sam wagon pokona odległość równą s. Zarówno ruch wagonu jak i kuli są jednostajne, możemy zatem zastosować ten najprostszy wzór uzależniający od siebie drogę, prędkość i czas w takim ruchu. Przyrównując do siebie czasy t z obu ruchów dostaniemy prędkość pociągu (wagonu).