MarcinC 130 wyśw. 26-01-2025 20:02

Prawdopodobieństwo

Losujemy kolejno 6 kul z urny, w której jest 5 kul białych i 8 czarnych. Oblicz prawdopodobieństwo. że wyciągniemy co najmniej 2 kule białe. 

Widzę, że tu jest słowo kolejno, ale przecież kolejność w jakiej wylosujemy te kule nie ma tak naprawdę znaczenia? Ja bym to zadanie zrobił kombinacjami, widzę, ze jest zrobione wariacją bez powtórzeń. 

Jak do tego podejść? Czy jak jest słowo kolejno to z automatu robimy wariację? 

Rachunek prawdopodobieństwa Dodaj post do ulubionych Poproś o pomoc
Artur 27-01-2025 20:58

Nie znam się za bardzo w tym nazewnictwie, ale rozumiem to tak, że przy pierwszym losowaniu jest razem do wyboru 13 kul, przy drugim 12 kul, itd. Więc być może to są wariacje.

MarcinC 27-01-2025 22:17

Tak - jak losujemy to zmniejsza się liczba kul, ale i w kombinacji się zmniejsza. Niby kluczowe w algorytmie rozróżnienia czy są wariacje czy kombinacje jest to czy ważna jest kolejność i... no właśnie nie widzę jak tu ma być wazna kolejność

Artur 28-01-2025 13:47

Ja bym to zrobil w ten sposób:

Możesz mi z ciekawości dać znać czy wynik jest poprawny?

A co do tej kolejności to u mnie w szkole mówiła pani, że są takie zadania, które da się rozwiązać zarówno rozpatrując kolejność jak i jej nie rozpatrując. Tylko wtedy wychodzi inna omega. No i może to jest jedno z tych zadań, ale no nie wiem, bo na kursie tego jeszcze nie było.

MarcinC 28-01-2025 14:30

Przepisuje całe rozwiązanie - powiem tak, ja bym zrobił te same kroki tylko z C a nie V (mam nadzieję, że to uniwersalne symbole). Ok to oznaczę dr. Jarosińskiego

Artur 28-01-2025 14:36

Rozumiem, że chodzi o symbol Newtona. Bo jeśli nie to nie wiem czym jest C i V no ale obliczenie tej omegi na pewno jest takie w odpowiedziach? Bo moim zdaniem w mianowniku brakuje: *6!. W ogóle mi się wydaje, że tu symbol Newtona jest źle zastosowany za każdym razem. No chyba, że to nie jest ten symbol to nie wiem.

MarcinC 28-01-2025 15:14