Artur 97 wyśw. 13-04-2025 12:03

2021.5.2



Dlaczego w tym zadaniu l=d? Przecież z rysunku wynika, że tak nie jest. A ja tak założyłem, bo nie widziałem innej możliwości rozwiązania tego.


Fizyka elektromagnetyzm Dodaj post do ulubionych Poproś o pomoc
s.gugula 14-04-2025 22:41

Hmm, a dlaczego wg Ciebie z rysunku to nie wynika? Do wzoru na siłę elektrodynamiczną w miejsce l wrzuca się długość rozważanego fragmentu przewodnika, na który działa siła (przez który płynie prąd elektryczny I) i widzimy, że w tym przypadku długość tej przesuwającej się poprzeczki to w istocie jest odległość między poziomymi prętami, czyli podane w treści d. Więc faktycznie l = d.


Artur 15-04-2025 16:19

Bo końce poprzeczki trochę wystają poza te pręty. Czy w tym roku będzie to doprecyzowane w stylu, że: prąd płynie na całej długości poprzeczki?


s.gugula 16-04-2025 12:13

A no to taki szczegół, tu nie ma innej opcji jak przyjęcie, że l = d. Nie sądzę, aby aż tak to doprecyzowywali szczerze mówiąc ;)


Artur 16-04-2025 14:42

No chyba, że ja nie zrozumiałem może jak to działa i dla skrajnego przypadku, np: odległość między prętami jest 2 razy mniejsza niż długość poprzeczki, czy wtedy za l wstawiamy długość poprzeczki czy odległość między prętami, bo prąd popłynie tylko przez długość równą tejże odległości?


s.gugula 17-04-2025 13:07

No wtedy faktycznie należałoby wstawić odległość między prętami. Ale nie sądzę, żeby coś takiego dali na maturze.


Artur 17-04-2025 13:52

Czyli prąd wtedy nie płynąłby w końcach prętów?


s.gugula 18-04-2025 11:00

Mogłoby tam zapewne występować jakieś przegrupowywanie się ładunku, ale prąd jako taki płynął tam nie będzie.


Artur 18-04-2025 14:04

Dziękuję :)