Artur 295 wyśw. 18-04-2025 12:00

Arkusz 22 Zad 2



Na lekcji apropo podobnego zadania mówił Pan, że nie można odczytać z rysunku ostatecznej dwusiecznej, a nawet w odpowiedziach jest napisane, żeby tak zrobić.

Jak inaczej stwierdzić, która dwusieczna jest prawidłowa dla kąta ostrego?


Matematyka geometria analityczna Dodaj post do ulubionych Poproś o pomoc
jarosinski 21-04-2025 19:13

Zauważ, że jeśli wybierzesz punkty  A i B każdy na innej dwusiecznej, w TEJ SAMEJ odległości od przecięcia prostych (nazwijmy ten punkt S), to ten punkt który znajduje się bliżej którejkolwiek z prostych jest na szukanej dwusiecznej.

Punkty takie możesz wybrać np w taki sposób:

Wybierasz dowolne wektory v, w, takie, że v równoległe do jednej dwusiecznej, w równoległe do drugiej dwusiecznej, następnie obliczasz v' = v/|v|, w' = w/|w|, w ten sposób oba wektory będą miały długość 1. Następnie przesuwając S o v' otrzymujesz A, a przesuwając S o w' dostajesz B.



Artur 21-04-2025 21:35

Czy Pan wysłał jakiś plik w ostatniej wiadomości? Bo tak to wygląda, ale nic się nie otwiera.


jarosinski 22-04-2025 17:39

Teraz widać? Był to rysunek, nie jest on potrzebny do zrozumienia, ale może trochę rozjaśni.


Artur 22-04-2025 20:21

Tak, widać rysunek, ale nie rozumiem gdzie jest punkt S i po co używać tutaj wektorów? "Wybierasz dowolne wektory v, w, takie, że v równoległe do jednej dwusiecznej, w równoległe do drugiej dwusiecznej, następnie obliczasz v' = v/|v|, w' = w/|w|, w ten sposób oba wektory będą miały długość 1" <-skąd to wiemy o długości wektorów?


jarosinski 25-04-2025 18:30

Punkt S to ten punkt przecięcia prostych na rysunku, zauważ, że chcemy |AS| = |BS|.

Jeśli nie chcesz wektorów to możesz wybrać dowolny punkt A na jednej prostej, obliczyć długość |AS| i wybrać na drugiej prostej taki punkt B by |BS|=|AB| (można zastosować wzór na długość odcinka ) i B leży na prostej, z układu równań powinny wyjść współrzędne punktu B. Istnieje w tej metodzie niebezpiecześstwo wystąpienia brzydkich wyników.


Artur 26-04-2025 15:43

Czyli ja mam sobie losowo wybrać punkt A? I potem z tego, że SA jest prostopadłe do SB obliczyć punkt B?

"Tu mogą wyjść brzydkie wyniki" <- a w metodzie z wektorami już nie?


jarosinski 01-05-2025 01:18

Tak.

Z wektorami też mogą wychodzić brzydkie wyniki.


Artur 01-05-2025 20:05

A mógłby Pan pokazać chociaż początek tego sprawdzenia w tym konkretnym zadaniu? Bo chyba jednak nie do końca to rozumiem.


jarosinski 04-05-2025 13:40

W sumie to może jest jeszcze łatwiejsza opcja:

Wylicz cosinus kąta pomiędzy jedną dwusieczną a dowolną prosta, oraz drugą dwusieczną a dowolną prostą, następnie oszacuj który kąt jest mniejszy.


Artur 04-05-2025 13:52

A skąd się biorą te wzory? Bo raczej tego nie zapamiętam na maturze.


jarosinski 04-05-2025 15:46

Wykazywanie takich wzorów to już nie trudne zadanie, ale dopiero na poziomie studiów.


Artur 06-05-2025 13:35

To pokazałby Pan początek sprawdzenia jaki sposób stwierdzić, która dwusieczna jest tą właściwą bazując na naszych maturalnych możliwościach? Dalej nie do końca to rozumiem.


jarosinski 07-05-2025 16:55

S to punkt przecięcia prostych.

Masz tutaj początek metody z wektorami:



Artur 07-05-2025 18:53

1: Skąd wiemy jak zapisac wektory prostopadłe do prostej? Z tego co widzę nie ma tego w kw.

2: Dlaczego chcemy "normalizować" wektory i o co z tym chodzi?

3: Czy myśli Pan, że na maturze może się coś takiego trafić, gdzie właśnie samo to rozumowanie będzie za 1 punkt? Jak rozumiem tak było w kryteriach w tym zadaniu.


jarosinski 08-05-2025 15:13

1. Patrz na to co wysłałem kilka postów wcześniej w zielonej ramce, tam jest na początku wytłumaczone.

2. Normalizowanie wektorów to dzielenie wektora przez jego długość, dzięki temu wektor osiąga długość 1, a nas interesują wektory takiej samej długości.

3. Tak.


Artur 08-05-2025 18:52

A skoro na zajęciach nie było pokazane tego typu obliczenie to czy szansa, że ono się pojawi jest niska?

Jak działa iloczyn skalarny w matematyce? Nie mogę tego znaleźć w bazie wiedzy. Czy to nie jest wymagane na maturę?


jarosinski 09-05-2025 01:18

1. Tak.

2. Iloczyn skalarny jest na poziomie studiów, nie jest potrzebny na maturze.


Artur 09-05-2025 13:08

A czy prostopadłość wektorów do prostej albo wektorów wzajemnie do siebie jest wymagana na maturze?


jarosinski 09-05-2025 14:41

Może się przydać, warto to wiedzieć


Artur 09-05-2025 17:32

To czy da się w takim razie te wzory z czymś skojarzyć jeśli nie ma ich w karcie wzorów?


jarosinski 09-05-2025 21:07

Jedynie możesz skojarzyć, że pierwiastek z A1^2 + B1^2 to długość wektora [A1; B1].


Artur 09-05-2025 21:11

A jak wtedy jeszcze raz zapisać prostopadłość wektora do prostej?


jarosinski 10-05-2025 23:48

Prostopadłość wektora do prostej zapisujemy tak jak prostopadłość prostej do prostej, czyli dla wektora v i prostej l:

v ⊥ l


Artur 11-05-2025 14:10

Chodziło mi bardziej o współczynniki. 

1: Czy dobrze rozumiem, że jak wektor jest prostopadły do prostej to ma takie współrzędne jak jej współczynniki?

2: Jak taka relacja wygląda, gdy wektor jest równoległy do prostej?


jarosinski 11-05-2025 21:34

1. Tak jak pisałem i było w tekście który wysyłałem: tak wektor prostopadły do prostej Ax+By+C= 0, ma współrzędne [A, B].

2. Wektor [f;g] jest równoległy do prostej Ax + By + C = 0, wtedy i tylko wtedy gdy: f*A + g*B = 0.


Zadzwoń teraz Dotknij, aby się ze mną skontaktować.