HaniaJ 58 wyśw. 11-10-2025 15:45

zad dom nr 4 zad 1



Dlaczego trzeba policzyć pęd układu w płaszczyźnie poziomej i pionowej w ten sposób:  pxA=pxB i pyA=pyB a nie że pęd przed uderzeniem równa się pędowi po uderzeniu czyli: pxA= pxA2 + pxB2 (m*vA= m*vxA2+ 1,5m *vxA2 no i tak samo dla płaszczyzny y


pęd Dodaj post do ulubionych Poproś o pomoc
s.gugula 11-10-2025 22:28

Hmm, no trzeba właśnie liczyć tak jak napisałaś, czyli, że pęd przed zderzeniem jest równy pędowi po zderzeniu. I dlatego np. w kierunku poziomym pęd początkowy (przed zderzeniem) to suma pędów ciała A i ciała B. Ciało B porusza się w lewo, więc jego pęd (tudzież prędkość) zapiszemy wg naszej standardowej konwencji z minusem. Więc przed zderzeniem mamy pęd równy: m*30 m/s -1,5*40 m/s = -m*30 m/s. Pęd ten ma być równy pędowi w kierunku poziomym po zderzeniu, zatem -m*30 m/s = m*vax2 + 1,5*vxb2 (gdzie vxb2 będzie z minusem lub ewentualnie zamiast + 1,5m*vxb2 piszemy od razu -1,5m*vxb2 i wtedy to vxb2 będzie z plusem - ważne, żeby koniec końców było tam odejmowanie).

I analogiczne podejście należy zastosować w kierunku pionowym, przy czym tu można sobie zawuażyć, że początkowy pęd w pionie był zerowy, więc po zderzeniu również musi tak być. A to oznacza, że co do wartości pionowa składowa pędu ciała A po zderzeniu musi być równa pionowej składowej pędu ciała B.